Programplaner og emneplaner - Student
SYKK2100 Personsentrert sykepleie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Person Centered Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
No formal requirements over and above the admission requirements.
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student will
- have insight in strategies to build robust pipe systems with reduced groundwork
- have knowledge in various sensor types used in urban water
- know about current state-of-the-art of sensor technology and their usage in model-based decision support, strategies for establishing robust pipe systems requiring reduced ground work and digging
- have knowledge about trenches, developing of NO-dig methods and decision models for when to use the different methods
- have insight in holistic methods for ground works also in relation to non-water infrastructure (district heating, energy supplying and broadband cables).
Skills:
the student can
- design and evaluate technology and systems in water resource engineering
- design and implement hydraulic models
- do sensor data analysis and reconciliation
- carry out critical analysis of uncertain or incomplete information in design and optimization of urban pipe network systems
- use a model to assess sensor data and balance conflicting data.
General competence:
the student is able to
- understand the resource efficiency of urban pipe systems
- use advanced models for stormwater
- to evaluate different urban water systems
- put knowledge into practice and solving complex problems
- perform critical assessment of sensor data.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan beskrive normal utvikling fra barn til voksen
- kan beskrive depresjon, angst (evt. psykisk uhelse) og rusproblematikk som en mulig del av pasientens reaksjon på sykdom
- kan beskrive omsorgsperspektivet knyttet til håp og mestring
- kan gjøre rede for sykepleie ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og konsekvensen for personsentrert sykepleie
-
kan definere hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er og kjenner til begrunnelsen for KBP og delt beslutningstaking
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
- kan forklare ulike typer studier og kjennetegn ved ulike problemstillinger og vitenskapelige artikler, og beskrive hvordan kunnskap plasseres i kunnskapspyramiden
- kan beskrive begrepene informert samtykke og samtykkekompetanse, og deres betydning i helsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om personsentrert sykepleie opp mot problemstillinger i drøfting av sykdom, psykisk helse og rusproblematikk
- kan forebygge og løse verdikonflikter/interessekonflikter i møtet med pasienter, pårørende og andre samarbeidende parter
- kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
- kan utforme en relevant søkestrategi for et sykepleie faglig/klinisk spørsmål og gjennomføre søket etter oppsummert kunnskap (fra toppen av kunnskapspyramiden)
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media, og analysere og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon skilles, spres og brukes i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan personsentrert sykepleie som arbeidsprosess kan bidra til å ivareta omsorg for pasienter med sykdom, psykisk helse- og rusproblematikk
- kan beskrive forskningsetiske aspekter i alle faser av forskningsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Kombinert vurdering.
Del 1 Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell hjemme eksamen.
- Tre dager
- Omfang 2500 ord (+/-10 %)
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Del 1 Bestått-Ikke bestått.
Del 2 Gradert skala A-F.
Samlet resultat for de to delene gis vurderingsuttrykket A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Del 2 Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
SYKKPRA60x, SYKPRA60x og SYKDPRA60 er fullt overlappende.
Sensorordning
Benedek György Plosz
Emneoverlapp
This course overlaps 5 ECTS with MABY5340 Water Infrastructure, Trenches and No-Dig and MABY5350 Sensor Networks and Model Based Decisions Support .