EPN-V2

SYKK1310 Legemiddelhåndtering Emneplan

Engelsk emnenavn
Administration of Medicine
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
2.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om hvordan barn og familiers erfaringer, hverdagsliv og levekår har betydning for deres situasjon og forhold til hjelpeapparatet
  • avansert kunnskap om hvordan forståelse av etnisitet, kjønn, seksualitet, klasse og kultur har betydning for fortolkning og samhandling på ulike nivå i samfunnet
  • avansert kunnskap om hvordan tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan gi hjelp til barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • avansert kunnskap om forutsetninger for og utvikling av tiltak og metoder i barnevernsarbeid
  • avansert kunnskap om forhold som hemmer og fremmer profesjonell utvikling
  • inngående kunnskap om kommunikasjon og samhandling, inkludert hvordan bruk av tolk påvirker kommunikasjon og samhandling i barnevernet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og handlinger i lys av ny kunnskap og informasjon
  • kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk velbegrunnet i situasjoner med interessemotsetninger og konflikt
  • kan analysere hvordan forhold som klasse, kjønn, etnisitet, alder og seksuell orientering har betydning for samhandling og myndighetsutøvelse i barnevernsarbeid
  • kan vurdere om og hvordan egne og andres kulturelle verdier og praksiser påvirker og har betydning for barn og familiers situasjon

kan bruke tolk, vise forståelse for og vurdere kvaliteten av tolkingens rolle i kommunikasjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan de profesjonelles sosiale og kulturelle normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring har betydning for oppfatning, forståelse av og arbeid med barn, familier og sosiale problemer
  • kan kommunisere med barn og foreldre og andre målgrupper/instanser om barnevernets rolle, vurderinger og konklusjoner
  • kan bidra til å koordinere tverrfaglig samarbeid i komplekse situasjoner

Forkunnskapskrav

Undervisningen gjennomføres parallelt med praksis og veksler mellom forelesninger og arbeid i seminarer på OsloMet.

I seminarene arbeider studentene med utgangspunkt i en modell for kritisk refleksjon systematisk med erfaringer fra egen praksis. Kritisk refleksjon skal bidra til fordypet forståelse av grunnlaget og konteksten for barnevernfaglig arbeid og til å forstå hvordan gitte normer og verdier, samt kulturelle, strukturelle og organisatoriske rammer gir føringer for og påvirker praksis. Studenten vil også gjennom kritisk refleksjon få økt bevissthet om og betydningen av egne normer og verdier og rollen som profesjonsutøver i en kulturell, politisk og institusjonell kontekst.

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: 80% tilstedeværelse i praksis.
  • Arbeidskrav 2: 80% tilstedeværelse i seminarene.

Dersom fraværet overstiger 20%, og er mindre enn 30%, kan studenten kompensere for fraværet med et arbeidskrav. Har studenten fravær utover 30% kan det ikke kompenseres med arbeidskrav og studenten kan ikke framstille seg til eksamen.

Seminarene er knyttet til praksis der studentene sammen arbeider metodisk med kritisk refleksjon og analyserer konkrete erfaringer fra praksis.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon av de skriftlige oppgavene én gang innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell praksisoppgave med et omfang på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Simulering i legemiddelhåndtering.
  • Flervalgsoppgave, regneoppgaver (100 % riktig).

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen i legemiddelregning under tilsyn.

  • 3 timer.
  • For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Signe Ylvisaker og Berit Bergheim.

Emneoverlapp

  • 2 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK1310, SYKP1310, SYKD1310 og SKOMP1100 er fullt overlappende.