EPN-V2

SYKK1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy, Physiology and Biochemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Helsekommunikasjon omfatter all kommunikasjon om og rundt helse(n). Kunnskap om kommunikasjon er sentral i all relasjon mellom mennesker. Helserelaterte problemer oppstår, oppleves og vises gjennom kommunikasjon. Studenten skal lære seg å anvende teorier, modeller og verktøy for å bygge vurderingskompetanse, det vil si evnen til å reflektere over, observere, og kommunisere om kommunikasjon, og samtidig forstå at kommunikasjon er en ferdighet. Studenten skal lære å anvende kvalitetskriterier for kommunikasjon som er tilpasset kommunikasjonens spesifikke funksjon, formål og målgruppe. Emnet består i tillegg av basistemaer som skal bygge fundament, innsikt og forståelse innen helsekommunikasjon. Emnet passer for alle som jobber med mennesker og helse.

Forkunnskapskrav

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innen emnet. Grunnleggende historieforståelse på samfunnsnivå, men også lokalt og på personlig nivå, er viktig del av læringen. Studenten vil få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon. Emnet skal dessuten gi grunnleggende innføring i kommunikasjons- og formidlingsaspekter knyttet til rollen som designer

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
  • kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
  • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
  • kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
  • kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og benytte relevante teorier knyttet til helsekommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
  • kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende
  • kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon
  • kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
  • kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
  • kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid

Innhold

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om design sin betydning for samfunnsutviklingen og vice versa, at samfunnsutviklingen påvirker design - og at dette kommer ulikt til uttrykk historisk og i dag.
  • kjenner til at bindingene mellom design og samfunnsutvikling har betydning på både samfunnsmessig, lokalt og personlig plan.
  • kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter knyttet til ny teknologi og dets betydning for kultur og samfunn.

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge og reflektere kritisk over design's rolle i bærekraftig samfunnsutvikling, basert på egen forståelse.
  • behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon knyttet til fagfeltet.
  • kan reflektere kritisk over formidlingsformer i tekst, flate og romlige sammenhenger og kan anvende grunnleggende terminologi knyttet til formidling av design.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere sin egen rolle i profesjonelle sammenhenger og med ulike perspektiver, eksempelvis knyttet til bærekraft, inkludering eller samfunnsnytte.
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning.
  • kan reflektere over ulike kommunikasjons og formidlingsformer av eget og andres design.
  • er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i forhold til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.
  • er bevisst betydningen av kommunikasjon av egne og andres designprosjekter.
  • er bevisst historiske endringer i holdninger til bærekraft, knyttet til design og forbruk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet er det ulike former for arbeids- og undervisningsformer:

  • Workshop
  • Forelesninger
  • Ekskursjoner
  • Midtveisgjennomgang
  • Gruppearbeid
  • Selvstudier
  • Gruppeveiledninger

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Hver besvarelse vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

-

Emneoverlapp

BAPD1110 Designhistorie og designteori