Programplaner og emneplaner - Student
SYKDPRA21B Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- null
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie - deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Endringer i samfunnet og endringer i barnehagefeltet påvirker ledere i barnehagen og deres ledelsesoppgaver. En generell endring i samfunnet er økende grad av mangfold, noe som gjenspeiles blant de ansatte i barnehagen, samt i familiene og i barnegruppene. Kompleksiteten innebærer at det stilles større krav til barnehageledere.
Emnet Mangfoldsledelse i barnehagen tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.
Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.
Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet løses individuelt.. Studentene skal levere et individuelt dokument som oppsummerer resultater fra minimum 2 intervjuer, litteratursøk og yrkesfaglig praksis innenfor nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde. Omfang: 2500 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 2
Utstilling og presentasjon av praktisk produkt med begrunnelser. Omfang: tid pr. presentasjon inntil 20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å stille ut et produkt, samt å dele erfaringer fra ideutvikling til ferdig produkt med begrunnelse av valg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Vurderingsuttrykk
-
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker
- Forskningsmetode
-
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og yrkesetikk
- Arbeidsoppgaver og rolle til faglært
Praksis
- 20 dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om barnehageprofesjonen i et mangfoldig samfunn
- har inngående kunnskap om teorier om ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
- har omfattende kunnskap om å lede utvikling av mangfoldskompetanse i barnehagen
- har bred kunnskap om faglige problemstillinger i barnehagehverdagen knyttet til maktrelasjoner og ulike forskjells- og mangfoldskategorier
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, og kritisk reflektere, over teorier og metoder knyttet til ledelse i en mangfoldig barnehage
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere et faglig utviklingsarbeid i barnehagen
- kan analysere og vurdere relevante styringsdokumenter på barnehagefeltet og lede faglige refleksjoner i barnehagepersonalet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og analysere profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i mangfoldsledelse til nytenking og for å utvikle nye prosjekter i barnehagen i et samfunn og nærmiljø i endring
- kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og normer/oppfatninger og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten