Programplaner og emneplaner - Student
SYKD1310 Legemiddelhåndtering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration of Medicine
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie - deltid
- Omfang
- 2.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære grunnleggende legemiddelhåndtering og legemiddelregning. Du vil lære om sammenhengen mellom legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet samt om kravet til nøyaktighet i arbeid med legemidler. Tematikken vil bli videreført i videre studieår.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak.
- har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring etter omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tvangsadopsjon etter barnevernsloven
- har bred kunnskap om reglene om samvær etter barnevernloven
- har bred kunnskap om reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen
- har bred kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten
- kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet
- kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak
- kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav
- kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger
- kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen
Generell kompetanse
Studenten
- kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter
Arbeids- og undervisningsformer
I RLE- og RLE- didaktikk 1 ligger fokus på den sosiale, kulturelle og vitenskapelige konteksten for skolefaget og noen viktige innfallsvinkler til fagområdet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:
- Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 4000 ord +/- 10 % og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 2: Ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har en bred oversikt over religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold i samfunnet og religionspolitiske debattlinjer i nasjonal sammenheng
- har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
- har tilegnet seg innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier) og måten globaliseringsprosesser påvirker religiøse selvforståelser
- har fordypet innsikt i grunnlagsproblematikk knyttet til det RLE-faglige feltet og kan forstå denne i lys av generelle kunnskapsteoretiske og vitenskapsfilosofiske posisjoner
- har avansert kunnskap om språk og fortolkningsproblematikk med relevans for KRLE-undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning, og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Julia Köhler-Olsen
Emneoverlapp
- 2 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK1310, SYKP1310, SYKD1310 og SKOMP1100 er fullt overlappende.