Programplaner og emneplaner - Student
SP1S6200 Spesialpedagogiske støttesystemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Special educational support systems
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter, og at alle arbeidskrav er godkjent
Arbeidskrav 1:
Studentledet time
- Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
- Godkjenning av arbeidskravet forutsetter 60 prosent obligatorisk deltagelse på alle studentledete timer gjennom semesteret. Obligatorisk deltagelse er begrunnet med at utprøving av ulike læringsaktiviteter forutsetter en viss klassestørrelse for å kunne gjennomføres.
- Innhold og organisering av studentledet time:
- Studentene skal i gruppe planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg på ca. 30 minutter for medstudenter i et tema fra emneplanen
- I etterkant av gjennomført undervisning: med utgangspunkt i medstudenters respons og egenrefleksjon skal gruppen skrive et pedagogisk refleksjonsnotat på mellom 1000-2000 ord.
- Refleksjonsnotatet godkjennes av faglærer
Formålet med arbeidskravet er å prøve ut ulike undervisningsformer og reflektere over faglige læringsprosesser i et profesjonelt fellesskap.
Arbeidskrav 2:
Deltagelse i utdanningspolitiske og pedagogiske debatter
- Deltakelse i pedagogiske debatter. Arbeidskravet har en individuell del og en del som gjennomføres i gruppe. Nærmere informasjon blir gitt i undervisning.
Formålet med arbeidskravet er å få øvelse i å kritisk analysere og delta i autentiske utdanningspolitiske og pedagogiske debatter. Faglærer godkjenner at deltakelse er gjennomført på tilfredsstillende måte.
Arbeidskrav 3:
Utvikling av egen læreridentitet og pedagogiske grunnsyn
- Dette arbeidskravet har både en individuell del og en del som skal gjennomføres i gruppe.
- Individuell del: Studenten skal i en oppsummerende tekst beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og pedagogisk grunnsyn med bakgrunn i praksismappa og refleksjonslogger gjennom lærerstudiet (400 - 500 ord)
- Gruppearbeid: Med utgangspunkt i egne tekster og relevant faglitteratur skal en gruppe studenter forberede og lage en felles podcast på 10-15 minutter der de har en meta-samtale om lærerrollen.
- Studentgruppa gjennomfører en hverandrevurdering av en annen podcast. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.
Formålet med arbeidskravet er å få trening i å kunne beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og profesjonelle kompetanse gjennom et profesjonsstudie. Videre skal arbeidskravet bidra til at studenten ser sin egen utvikling i lys av medstudenters erfaringer, styringsdokumenter og etiske og profesjonsfaglige perspektiv.
Arbeidskrav 4:
Pedagogisk praksis i et historisk perspektiv
- Obligatorisk deltagelse på ekskursjon. Obligatorikk er begrunnet i at arbeidskravet kun kan gjennomføres ved deltagelse på ekskursjon.
- Studentene skal besøke en institusjon utenfor egen lærerutdanning som utgangspunkt for å belyse skolen i et historisk perspektiv. En slik institusjon kan for eksempel være et museum, et teaterstykke, en utstilling, eller en skole med lang historie.
- Ekskursjonen skal dokumenteres i form av en digital fortelling. Fortellingen skal lages av en studentgruppe (lengde 3-8 minutter).
- Gruppene gjennomfører hverandrevurdering av utvalgte digitale fortellinger. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.
Formålet med arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap om norsk skolehistorie og formidle kunnskapen i en digital fortelling.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Forkunnskapskrav
Eksamen er en individuell semesteroppgave på 4500 ord +/-10 % der studenten drøfter lærerens profesjonelle utvikling. Det er et krav at oppgaven bygger på alle de fire arbeidskravene som studentene har gjennomført i semesteret. Oppgaven skal også inneholde en etisk og profesjonsfaglig metarefleksjon der studenten kan bruke egne erfaringer fra praksisperioder. Videre skal studenten trekke inn pedagogisk faglitteratur og drøfte utvikling av egen lærerrolle i samspillet mellom praksis og teori.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides én gang.
Læringsutbytte
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Innhold
Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
- den spesialpedagogiske arbeidsmodellen
- mestringsstrategier og læringsstiler
- opplæringsstrategier
- tilrettelegging av opplæringsmiljø
- organisering og ressursbruk
- hjelpe- og læremidler
Samarbeid
- samarbeidspsykologi og kommunikasjon
- samarbeid med foresatte
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen bedømmes av en intern og en ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Skolen i samfunnet
- skolen i et historisk perspektiv
- skolen som organisasjon
- teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring
Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse
- Læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
- læreplan i et komparativt perspektiv
- kritisk analyse
Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen
- læreren i det profesjonelle felleskapet
- pedagogisk utviklingsarbeid
- innovasjonsarbeid
- lærerrollen i endring
Tema 4: Den profesjonelle læreren
- utvikling av lærerprofesjonalitet
- analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
- sosial og relasjonell kompetanse
- profesjonsetiske spørsmål
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt tre oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 3000 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen; det blir gitt ny oppgavetekst.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning. Det gis ingen veiledning underveis.
Vurderingsuttrykk
A-F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.