EPN-V2

SOSV3230 Superdiversity: Mangfold og sosial ulikhet i storbyen Emneplan

Engelsk emnenavn
Superdiversity: Diversity and social inequality in the city
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

De norske storbyene, i særdeleshet Oslo, har blitt tiltagende heterogene med voksende sosial ulikhet, bosegregering og sosial ekskludering. Den sosiale ulikheten er ulikt fordelt på bydel, og levekårsproblemer rammer i større grad innbyggere i bydeler preget av stort etnisk, kulturelt og religiøst mangfold. Begrepet superdiversity brukes for å understreke at mangfold i disse bydelene omfatter langt mer enn etnisk mangfold - andre sentrale variabler er variasjon i rettighetsstatuser, ulike arbeidsmarkedserfaringer, familiepraksiser og -størrelser, bosegregering, og lokale responser fra befolkning og tjenesteapparat. Superdiversity viser til kompleksiteten som følger av kombinasjonen av disse forholdene. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap og perspektiver om særlige utfordringer som kan knyttes til å utøve sosialt arbeid i storby. Emnet tar utgangspunkt i et citizenship-perspektiv, der formålet med det sosiale arbeidet er at flest mulig skal få reelle muligheter til å leve kvalitativt gode liv preget av deltakelse og mestring.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teori og begreper knyttet til etnisk, religiøst og kulturelt mangfold og sosial ulikhet (superdiversity)
  • har kunnskap om mangfold, sosial ulikhet og sosiale problemer i og mellom ulike bydeler i Oslo
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • oppdatere sin kunnskap om geografisk konsentrasjon av mangfold og sosial ulikhet i storby
  • i sin sosialfaglige praksis anvende kunnskap om superdiversity for å fremme deltakelse, mestring og endring
  • reflektere over betydningen av sin egen etniske/kulturelle bakgrunn i utøvelsen av sosialt arbeid  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kunnskap om hvordan konsentrasjon av sosiale problemer og interseksjonalitet i en bydel kan skape utfordringer for bydelens befolkning
  • kan reflektere kritisk over hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

This course introduces students to real-life challenges and recent research advancements closely related to their specializations. It provides an opportunity for students to refine their master’s thesis topics, and identify a suitable supervisor, effectively laying the foundation for MABY5900. The course includes a series of seminars delivered by guest lecturers, including researchers and industry experts. These sessions cover a diverse array of topics, including but not limited to:

  • Analysis and design of buildings and large structures (e.g., bridges, offshore installations, high-rise buildings)
  • Building physics
  • New building materials
  • Transport infrastructure
  • Geotechnical engineering

A central element of this course is the project assignment, in which students will prepare a supervised specialization report. The topic for the report can be inspired by the seminars presented during the course. MABY5000 provides a platform for students to network with leading experts and researchers, offering opportunities to select a suitable project and relevant supervisor. The project will allow students to apply both theoretical knowledge and practical skills to address complex, real-world issues. The specialization report can be a literature review, preliminary studies (experimental or numerical), or case studies as part of a larger research initiative. This report (MABY5000) may serve as a foundational work for the master’s thesis (MABY5900). Students may keep the same topic for their master’s thesis or explore a new topic and supervisor, depending on their evolving interests and career goals.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student

· has advanced theoretical knowledge of civil engineering and specialized insight into how to apply the knowledge to a real design issue.

· is capable of analyzing a specific topic using scientific work methods.

· has developed a comprehensive understanding of the design and analysis processes involved in buildings, structures, infrastructures, and/or geotechnical systems.

Skills:

The student is capable of

· applying theoretical knowledge to solve real, complex civil engineering problems.

· using his/her knowledge to assess and develop more sustainable design solutions.

· using analysis tools and methods, and carrying out literature searches to collect, process and present relevant information.

General competence:

The student is capable of:

· working in teams and communicating his/her own work.

· carrying out a project assignment, including a report and presentation.

· preparing a project plan with milestones, and reporting interim results.

Sensorordning

The teaching will include seminars and discussions with invited lecturers. Additionally, students will work on their specialization report under the guidance of a supervisor.

Online lectures, if any, could be recorded (if the guest lecturers allow it), and the material will be made available to students on Canvas.

Emneansvarlig

Students should attend two compulsory seminars: the Faculty Seminar and the Industrial Seminar, which are part of the series of seminars arranged in the course. Additionally, the following required coursework must be approved before they can take the exam:

  • submission of a draft specialization report by the deadline published on Canvas
  • a reflection on the feedback received