Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3131 Sosialt arbeid i et migrasjons- og minoritetsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child Welfare from a Migration and Minority Perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Forkunnskapskrav
-
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Forskningsmetode
-
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og etikk
Praksis
- Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
- Pedagogisk praksis 0 dager
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- majoritets - minoritetsrelasjoner i et historisk, samfunnsmessig og politisk perspektiv og hvordan dette er relatert til produksjon av kunnskap og makt
- om betydningen av levekår, marginaliseringsprosesser, rasisme og diskriminering for livskvalitet og integregrasjon
- betydning av identitet, språk og kulturell kontinuitet for barn og unges utvikling
- migrasjon i et livsløp- og transgenerasjonelt perspektiv
- traumer, stress og livsbelastninger knyttet til tvungen migrasjon og betydning for psykisk helse, sosiale relasjoner og risiko for utvikling av psykososiale utfordringer/vansker
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere strukturelle, kulturelle og individuelle maktrelasjoner og kunne anvende dette i antirasistisk sosialt arbeid
- analysere og kritisk reflektere over hvordan kulturelle holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med arbeid med barn og familier i velferdsstaten.
- analysere forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme helse, utvikling og sosial deltakelse, for mennesker med en historie av migrasjon, traumer og andre livsbelastninger
Generell kompetanse
Studenten skal
- har opparbeidet forståelse for hvordan kulturell variasjon, migrasjonshistorie og maktforhold får betydning for barn, unge og familiers behov og hverdagsliv.
- har kunnskap som stimulerer til refleksjon over sosial- og barnevernsarbeidernes maktposisjoner både som representanter for offentlige myndigheter og som representant for en majoritetskultur.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidsformer vil være forelesninger, plenumsdiskusjoner, arbeid i grupper og egenrefleksjon. Arbeid med konkrete teoretiske og metodologiske problemstillinger knyttet til studentenes egne erfaringer hvor det gis anledning til å drøfte med utgangspunkt i egen erfaring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Jennifer Drummond Johansen (hoved)
Marianne Rugkåsa (co)