EPN-V2

SOSV3131 Sosialt arbeid i et migrasjons- og minoritetsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Child Welfare from a Migration and Minority Perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Forkunnskapskrav

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
  • Pedagogisk praksis 0 dager

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • majoritets - minoritetsrelasjoner i et historisk, samfunnsmessig og politisk perspektiv og hvordan dette er relatert til produksjon av kunnskap og makt
  • om betydningen av levekår, marginaliseringsprosesser, rasisme og diskriminering for livskvalitet og integregrasjon
  • betydning av identitet, språk og kulturell kontinuitet for barn og unges utvikling
  • migrasjon i et livsløp- og transgenerasjonelt perspektiv
  • traumer, stress og livsbelastninger knyttet til tvungen migrasjon og betydning for psykisk helse, sosiale relasjoner og risiko for utvikling av psykososiale utfordringer/vansker

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere strukturelle, kulturelle og individuelle maktrelasjoner og kunne anvende dette i antirasistisk sosialt arbeid
  • analysere og kritisk reflektere over hvordan kulturelle holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med arbeid med barn og familier i velferdsstaten.
  • analysere forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme helse, utvikling og sosial deltakelse, for mennesker med en historie av migrasjon, traumer og andre livsbelastninger

Generell kompetanse

Studenten skal

  • har opparbeidet forståelse for hvordan kulturell variasjon, migrasjonshistorie og maktforhold får betydning for barn, unge og familiers behov og hverdagsliv.
  • har kunnskap som stimulerer til refleksjon over sosial- og barnevernsarbeidernes maktposisjoner både som representanter for offentlige myndigheter og som representant for en majoritetskultur.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidsformer vil være forelesninger, plenumsdiskusjoner, arbeid i grupper og egenrefleksjon. Arbeid med konkrete teoretiske og metodologiske problemstillinger knyttet til studentenes egne erfaringer hvor det gis anledning til å drøfte med utgangspunkt i egen erfaring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Jennifer Drummond Johansen (hoved)

Marianne Rugkåsa (co)