Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3101 Sosialt arbeid i skolen - laget rundt eleven Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Work Pratice in School Settings
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Skolen er en betydningsfull arena for barn og unge, og elevenes trivsel er avgjørende for deres faglige læring. Skolen som institusjon er en sentral forebyggende arena, hvor barn og unge får relasjonelle erfaringer som kan ha betydning for deres utvikling videre. Forskning viser at antallet elever med ulike sosioemosjonelle vansker øker i norsk skole, og at skolen viderefører eller forsterker allerede eksisterende sosiale forskjeller. Sosialt arbeid i skolen vil kunne bidra til å fremme elevers psykososiale utvikling, forebygge elevers uteblivelse og frafall fra skolen, støtte skole-hjem forholdet og bidra til tverrfaglig samarbeid mellom forskjellige yrkesgrupper i skolen og andre aktører slik som barnevern, PPT og BUP.
Emnet omhandler hvordan tverrfaglig kompetanse i skolen kan oppnå en mer inkluderende skole med plass og ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen, hvordan sosialt arbeid i skolen kan bidra til å skape like muligheter for alle elever og hvordan den sosialfaglige kompetansen er relevant for skolekonteksten.
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til relevant teori og begreper av betydning for sosialfaglig arbeid i skolen
- har kunnskap om sosialarbeiderens relasjonsarbeid i en skolekontekst
- har kjennskap til gjeldende opplæringslov og aktuelle offentlige dokumenter som er av relevans for sosialfaglig arbeid i skolen
- kan gjenkjenne de ulike fasene i gruppeprosesser i skolen
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sine kunnskaper om gruppeprosesser i samarbeid med skoleansatte
- bruke sine sosialfaglige kunnskaper i samarbeid med elever, foresatte, skoleansatte og andre samarbeidspartnere
- gjøre systematiske observasjoner som grunnlag for intervensjon for å få forståelse for hvordan sosialfaglig arbeid i skolen praktiseres
Generell kompetanse
Studenten
- har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse er relevant i skolekonteksten
- kan belyse samarbeidet på individ-, gruppe- og systemnivå
- har kjennskap til skolen som arena for forebygging av utenforskap
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og tar utgangspunkt i studentaktive læringsformer, og veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjons- og refleksjonsoppgaver samt forberedelse, gjennomføring og analyse av studentenes feltarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent innen fastlagt frist for å kunne framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1. Feltarbeid
Gjennomføring av 4 timers feltarbeid i skolen etter godkjent formulering av problemstilling.
Den enkelte student har selv ansvar for å melde seg på og møte opp til feltarbeidet og holde seg orientert om oppmøtetidspunkt og kontaktperson. Ved manglende gjennomføring av feltarbeid gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved manglende godkjent arbeidskrav mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Carolina Helena Ohls og Marianne Buen Sommerfeldt