Programplaner og emneplaner - Student
SOS3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig og individuelt arbeid basert på et selvvalgt tema knyttet til kjerneområder i sosialt arbeid. I bacheloroppgaven formulerer studenten en problemstilling med relevans for sosionomens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Studenten skal anvende relevant fag- og forskningslitteratur knyttet til det valgte temaet. Studenten skal besvare sin sosialfaglige problemstilling gjennom å innhente, bearbeide og analysere kunnskap, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå. Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. Det er en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i sosialt arbeid, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for fagområdet til sosialt arbeid
- skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet
- skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
- skal ha kjennskap til ulike teoretiske perspektiver med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven
- skal ha bred kunnskap om utforming av akademiske oppgaver
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som sosialarbeider
- kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
- kan finne, vurdere og henvise til forsknings- og praksisbasert kunnskap for å belyse en faglig problemstilling
- kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser, og anvende sosialfaglig kunnskap i større skriftlige arbeider
- kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid
- kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger relatert til yrkesutøvelse på sosialt arbeid.
- har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
- har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for sosialarbeidere
- kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig
- kan oppdatere sin kunnskap om sosialt arbeid som fagområde
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
- SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.*
* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:
- Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål, iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
- kan forklare og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
- kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie
Hjelpemidler ved eksamen
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.
Vurderingsuttrykk
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Kurs i blodprøvetaking.
- Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Sensorordning
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Emneansvarlig
Ikke relevant.