EPN-V2

SOS3120 Sosiale problemer, sosialpolitikk og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social problems, social policy and social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I emnet ser vi på hvordan sosialpolitisk reform og intervensjoner begrunnes i velferdsstatens normer, holdninger og verdier, samt i forskningsbasert kunnskap. I emnet utforskes konsekvenser av politikkendringer, reformer og intervensjoner for brukere og sosialt arbeids praksis. Dette innebærer spørsmål om politikkendringers utilsiktede og tilsiktede virkninger for brukernes velferd og sosialarbeidernes profesjonelle handlingsrom. I arbeid med aktuelle forhåndsbestemte temaer som for eksempel fattigdom, rus, psykiatri, bolig eller migrasjon, vil studentene anvende samfunnsvitenskapelig kunnskap i analyser av sosialpolitiske innsatsområder og intervensjoner. 

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Samarbeid om barn og unge" INTER1300. Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærming til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldre og barn/unges meningsdanning. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Mote- og tekstilindustrien er i et radikalt skifte grunnet teknologisk innovasjon, miljøutfordringer og nye digitale forretningsmodeller. Den globale verdikjeden for design, produksjon, salg og distribusjon av klær og produkter er i endring. Dette påvirker også forbruksmønstre. Bedrifter må etablere fleksible verdikjeder for å blant annet kunne tilby produkter til forbrukerne gjennom digitale kanaler. Innen kles- og tekstilindustrien skjer det nå en total omstilling til heldigitale prosesser fra design til ferdig produkt, salg og markedsføring.

Kompetanse i 3D design er sentralt for konkurransedyktighet i en globalisert mote- og tekstilindustri. Videreutdanningstilbudet 3D Digital design og produktutvikling vektlegger digital kompetanse i 3D design for å effektivisere utviklingsprosesser og optimalisere designet, før produktet sendes til produksjon. Studiet er relevant for et nasjonalt og internasjonalt arbeidsmarked. 

Ved fullført studium vil studenten ha inngående kunnskap hvordan programvaren CLO 3D kan bidra til å effektivisere og optimalisere design, - og produktutviklingsprosesser. Gjennom praktiske øvelser vil studenten tilegne seg innsikt i hvordan 3D simulering gir en optimal imitasjon av designet og gjengivelse av passformen. En virkelighetsnær gjengivelse av produktet vil forenkle kommunikasjonen av idéer og produkter internt i bedriften, og eksternt ut mot fabrikk og forbrukere.

Studiet tar opp muligheter for å effektivisere arbeidstiden tilknyttet produksjon av flattegninger og tekniske spesifikasjoner ved automatisert uthenting av data og mønsterkonstruksjoner, direkte fra designet som er utviklet i 3D. 

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen ut over opptakskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap:

studenten:

  • skal kunne anvende 3D programvare i en design- produktutvikling-, og produksjonsprosess
  • skal ha kunnskap om hvordan teknologi kan utvikle nye arbeidsmetoder og forståelse for sammenheng mellom arbeidsprosess og ulike formål
  • skal ha kunnskap hvordan teknologi kan generere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger

Ferdigheter:

studenten:

  • kan redegjøre for industrielle og bærekraftige problemstillinger
  • kan effektivisere og optimalisere design og produktutviklingsprosesser ved bruk av 3D designverktøy.
  • kan reflektere over egen design, - og produktutviklingsprosess, muntlig og skriftlig
  • kan orientere seg i informasjon og fagstoff som er relevant for 3D fagområdet ved å ha kjennskap til bransjen og relevant faglitteratur

Generell kompetanse: 

studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid
  • kjenne til nytekning, innovasjonsprosesser og bærekraftige løsninger
  • kan oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og internasjonalt perspektiv

Vurdering og eksamen

3D Digital design og produktutvikling er et samlingsbasert studium på 10 studiepoeng.

10 studiepoeng tilsvarer ca. 300 arbeidstimer for studenten. Det legges opp til ca. 60 timer samlingsbasert undervisning og ca. 240 timer med selvstendig arbeid av arbeidskrav.

Arbeidsformen i studiet vil veksle mellom praktisk øvelser, faglige utprøvinger og refleksjon over egen prosess. Studiet omfatter fire samlinger. Mellom hver samling skal studenten arbeide selvstendig med ulike øvelser og arbeidskrav.

Samlingene vil gi det teoretiske grunnlaget for de nettbaserte arbeidskravene.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Utvikle et enkelt digitalt design fra ett referanse bilde. Studenten vil bli vurdert i mønsterkonstruksjon, søm, materialer og detaljer. Arbeidskravet skal dokumentere praktiske og tekniske ferdigheter innen 2D og 3D design. Besvarelsen skal være i form av en digital presentasjon og et refleksjonsnotat (ca. 500 ord).  
  • Utvikle et digitalt antrekk bestående av 2 avanserte plagg og utvikle et enkelt design fra ett referanse bilde. Studenten vil bli vurdert i utførelse av mønsterkonstruksjon, søm, materialer, detaljer (som f.eks. knapper, glidelås, print) samt annen produktinformasjon. Arbeidskravet skal dokumentere praktiske og tekniske ferdigheter innen 2D og 3D design og produktutvikling. Besvarelsen skal være i form av en digital presentasjon og et refleksjonsnotat (ca. 500 ord). 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.