EPN-V2

SOS2180 Sosialt arbeid med arbeidsinkludering, bolig og helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work with work inclusion, housing and health
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I emnet rettes fokus mot hvordan sosionomen kan arbeide målrettet med mennesker i utsatte livssituasjoner herunder også å bistå med å etablere en god bosituasjon og inkludering i arbeid. Det vektlegges hvordan slike tjenester kan tilbys på en etisk og juridisk forsvarlig måte i arbeids- og velferdsforvaltningen. Emnet består av to delemner med felles eksamen.

I første delemne vil studentene tilegne seg kunnskap om hvordan arbeid, bolig, helse og uhelse har betydning for livskvalitet. Arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid er viktige deler av denne kunnskapen. Arbeid er en sentral arena for forebygging av sosiale problemer, inkludering og deltakelse i samfunnet. Bolig og bosituasjon er grunnleggende for den enkeltes velferd, og påvirker våre livssjanser på andre områder av livet, også i arbeidslivet. Lønnet arbeid bidrar til selvforsørgelse og gir i neste omgang utvidete rettigheter og tilgang til sentrale ytelser fra velferdsstaten. Både egenskaper ved arbeidsmarkedet og utfordringer på individnivå slik som rus, psykisk og somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og språkbarrierer kan påvirke mulighetene på arbeidsmarkedet. Dette inngår i sosionomens arbeidslivskunnskap hvor helhetlig oppfølging kan være nødvendig for både å komme i og beholde en jobb.

Delemne to retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser. Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i delemnet, og det gir innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, men anonymiserte saker. Studentene trener på arbeids- og velferdsarbeid tilknyttet vurdering av arbeidsrettede tiltak og sosiale tjenester i møte med tenkte personer i utsatte livssituasjoner med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp, og/eller øvrig råd og veiledning. Emnet innebærer nært samarbeid med den kommunale sosialtjenesten ved ulike NAV- kontorer.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter ha å fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom arbeid, helse, bolig og velferd
  • har kunnskap om fattigdom, helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå
  • har kunnskap om inkluderingsarbeid som fattigdomsbekjempelse i arbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet
  • har bred kunnskap om oppfølging av enkeltpersoner med sammensatte og komplekse hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV), herunder kravet til individuell vurdering
  • har kunnskap om sentrale økonomiske ytelser, økonomisk rådgivning og gjeldsordningsloven for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer
  • har kunnskap om veilednings-, og tiltaksarbeid i praksis og hvordan man skal tilrettelegge for brukermedvirkning ved kartlegging og saksbehandling
  • har kunnskap om betydningen av dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring
  • har innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning
  • har bred kunnskap om arbeidsrett, lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), rundskriv og generell forvaltningsrett, samt forhold som regulerer norsk arbeidsliv, herunder hovedtrekk og begreper i arbeidsretten

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet
  • kan kartlegge og gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte brukers livssituasjon
  • kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn
  • kan utarbeide elementære saksnotater som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
  • kan møte og bistå enkeltpersoner med veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp
  • kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
  • kan reflektere rundt dilemmaer ved valg av frivillige vs. obligatoriske tiltak
  • kan analysere hvordan politikk og strukturelle rammebetingelser påvirker sosialt arbeid innenfor arbeidsinkludering
  • identifisere og vurdere ressurser i livssituasjonen til ulike grupper av mennesker og bidra til å styrke menneskers mestringsstrategier i krevende livssituasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til ekskluderings- og inkluderingsmekanismer av betydning for områdene arbeid, bolig og helse
  • kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet
  • har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon
  • har innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll, maktutøvelse og etiske problemstillinger som er koplet til det sosiale arbeidet som utføres i arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emne 1 vil inneholde grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling, herunder utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer. Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Opptak på programmet.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
  • kunnskap om norsk grammatikk i lys av mellomspråk og språktypologi
  • kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
  • kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
  • kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
  • innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
  • legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
  • analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
  • analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere
  • bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
  • reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig

Hjelpemidler ved eksamen

Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.

Vurderingsuttrykk

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
  • En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
  • Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.

Sensorordning

Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%).

Ny og utsatt eksamen

Se programplanen.

Emneoverlapp

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt og innleveringsteksten er studentens selvstendige arbeid.