Programplaner og emneplaner - Student
SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in the child welfare service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Four of the following individual coursework requirements must be approved. The purpose of these coursework requirements is to gain experience of storytelling, to practise creating enthusiasm for theory, to gain international experience beyond the ordinary lectures and workshops, to acquire practical skills in connection with a vocation, and to get first-hand experiences of the local context of the course.
1 Favourite story presentation (2-5 minutes)
2 Theory presentation (5-10 minutes)
3 Participation in International Week (week 43) 3-4 days workshops
4 Practical work in connection with arts and craft classes, 5 days of workshops
5 Participation in excursions (stipulated appr. 10 days, only 1 day`s absence is acceptable)
Four of the following group coursework requirements must be approved:
1 Production of a drama (5 days of workshop)
2 Production of radio theatre (5 days of workshop)
3 Production of stop-motion animation (5 days of workshop)
4 Blog production (a diary that will require at least five minutes from every student every week)
5 Practical work in connection with International Week (2-6 hours of preparation)
Students who know about absence must notify the teacher. In special cases compensatory assignments can be used.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
- har kunnskap om barnevernets organisering
- har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak
- har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet
- har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
- har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn
- har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv
- kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten
- kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak
- kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker
- har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
- har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten
- kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
studenten
- har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling/forskningsprosjekters bidrag til fagfeltet
- kan vurdere ulike kilder til kunnskap i fagfeltet og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og relevante samtidsdiskurser.
Ferdigheter
studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
- kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt og begrunne forskningsmetodiske valg
- kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt
Generell kompetanse
studenten
- kan forholde seg til et forskningsprosjekts ulike krav og former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
- bidra i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
Vurdering og eksamen
The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.
Hjelpemidler ved eksamen
Target group
The course is designed to offer a study programme in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education, but is also relevant for students of other professions, including museum education officers, hospital workers and social workers. The period of study is 3 months. The students may decide to prolong their length of the stay from three to four months after arrival. The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.
Admission
Applicants are admitted as international students at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.
Vurderingsuttrykk
The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:
Theory
· The differences between myths, fairy tales and legends
· Structural theories, psychological theories, eclectic theories
· Myths and religions
· Psychology of importance and meaning in fairy-tales and traditional stories as cultural expressions
· The student's own academic background, cultural identity and stories
· Hero tales and contemporary mass media narratives
Applications
· Cultural exchanges
· Excursions; museums, schools, kindergartens
Stories as background for various artistic expressions
· Puppet making and performing
· Storytelling
· Stop-motion animation
· Dramatizing
· Stories and music
· Digital mediation of myths, fairy tales and legends
Didactic perspective
· The uses of fairy tales in education and therapy
· Didactic reflections on the use of myths and fairy tales
· Practical work with traditional narratives
· Visits to schools and kindergartens
· Literature studies/theory
· Lectures and supervision
· Excursions, workshops, seminars
· Cultural exchanges/discussions
· Individual and group papers/performances
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneansvarlig
Bestått/ ikke bestått.