Programplaner og emneplaner - Student
SOS1180 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet og praksisstudium Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in the welfare society and placement training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiet består av følgende temaer:
- Rollen som styrer og leder av barnehagen
- Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
- Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - Samarbeid med andre
- Utvikling og endring
Det undervises i tema 1 i første semester, tema 2 i andre semester og tema 3 i tredje semester. Tema 4 er gjennomgående i studiets tre semestre.
Tema 1: Rollen som styrer og leder av barnehagen
I dette temaet fokuseres det på den rollen og funksjonen leder i barnehagen har. Undervisningen tar for seg forskning og teori omkring ledelse og organisasjon, og det legges vekt på at den enkelte skal utvikle sine lederferdigheter. Det handler blant annet om å se seg selv som leder, være en trygg og modig leder, møte utfordringer, analysere og definere egen lederrolle, og utvikle lederidentitet.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om teori og forskning om organisasjon og ledelse
- avansert kunnskap om å skape et godt arbeidsmiljø for alle
- avansert kunnskap om barnehagens interne og eksterne krav
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- definere egen lederrolle, utvikle identitet som leder, kartlegge egne lederutfordringer og arbeide med konkrete forbedringsønsker som leder
- tydelig kommunisere krav, forventninger og mål til de ansatte, samt støtte og veilede
- kritisk reflektere, ta initiativ, utnytte spillerom, påvirke og endre rammebetingelser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har integritet, er en modig og trygg leder innad og utad, kan vurdere egen funksjon og rolle i dialog med tilsatte.
- er forutsigbar, tydelig og synlig rollemodell og forbilde
- kan begrunne valg og prioriteringer på bakgrunn av profesjonelt skjønn
Tema 2: Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
Sentralt i dette temaet er at deltakerne skal videreutvikle sine profesjonskunnskaper i barnehagepedagogikk for å kunne ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Det handler blant annet om å utvikle en kultur i barnehagen hvor samfunnsmandatet ivaretas, hvor målsettinger nås, hvor barnehagen er en lærende organisasjon der styrer leder prosesser av faglige og etiske refleksjoner i personalgruppen. Videre omhandler temaet kompetanseutvikling og veiledning.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående forskningsbasert kunnskap i barnehagepedagogikk, og kunnskap om hvordan ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- avansert kunnskap om å bygge pedagogteam, styrke de ansattes faglige muligheter, utvikle gode profesjonelle læringsfellesskap, betydningen og utvikling av en felles kultur, felles pedagogisk plattform og felles mål
- inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og om organisasjonsbygging
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere og analysere sammenhenger mellom pedagogisk innhold og offentlig styring
- lede kollektive læringsprosesser
- kunne utvikle barnehagen som organisasjon og dens kultur
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kjenner til barnehageansattes aktivitetsplikt og ivaretar denne
- kan veilede, følge opp, motivere og støtte medarbeidere i ulike situasjoner og prosesser i organisasjonen, samt sørge for at alle medarbeidere tar medansvar for arbeidet i barnehagen
- kan sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehagelov og rammeplan, inkludert samisk språk og kultur, samt å utvikle en felles forståelse for dette i hele personalgruppa
Tema 3. Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - samarbeid med andre
Temaet tar utgangspunkt i at barnehagen skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal ha et godt tilbud. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud i samarbeid med foreldre.
Temaet vil også omhandle styrers rolle i samarbeid med andre: styrer skal initiere, legge til rette for og gjennomføre samarbeid med barnevern, helsestasjon og skolen, blant annet for å sikre gode overganger og sørge for at barnehagen ivaretar sin helsefremmende og forebyggende funksjon og at barnehagen bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap innen teori og forskning på feltet tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø
- avansert kunnskap om samfunnsendringer som syn på barndom, barn som medborgere i et demokrati, ulike familiesammensetninger, sosial ulikhet og mangfoldets betydning
- avansert kunnskap om ulike perspektiver på samarbeid, og ulike former for samarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- utøve og lede en ressursorientert tilnærming i barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- forebygge, avdekke, dokumentere og iverksette tiltak
- sikre at barnehagen har innarbeidet rutiner for samarbeid med relevante institusjoner
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan involvere og engasjerer ansatte og foreldre i arbeidet med å nå felles målsetting
- kan utvikle en kultur for samarbeid med andre
- kan håndterer usikkerhet, uklarhet, dilemmaer og konflikter, ha en tydelig kommunikasjon med alle aktører
Tema 4: Utvikling- og endringsarbeid
I temaet er utgangspunktet at ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en helt sentral oppgave, og at det kreves gode didaktiske kunnskaper og lederferdigheter. Å forstå hvordan slike prosesser fungerer, å motivere sine ansatte, sørge for refleksjon og medvirkning og arbeide med mål, er sentralt i arbeidet. Ivaretakelse av personalgruppas behov for kompetanseutvikling er her viktig. For å gjennomføre gode prosesser kreves en kultur som tilrettelegger for at barnehagen fungerer som en lærende organisasjon, og at styrer fremmer kritisk refleksjon og felles forståelse av samfunnsmandatet. Dette handler også om å bygge gode profesjonsfellesskap.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om organisasjonsutvikling, organisasjonslæring, endringsprosesser og beslutningsprosesser
- avansert kunnskap om å lede utviklings- og endringsprosesser, motivere, utvikle og utfordre læringsfellesskapet, og om makt og påvirkning
- avansert kunnskap om barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagens rolle i utviklings- og endringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede og styre utviklingsprosesser, organisasjonslærings- og endringsprosesser og anvende ulike endringsstrategier
- motivere sine ansatte, støtte kompetanseutvikling, sørge for medvirkning og arbeide med mål
- samarbeide med barnehageeier og andre involverte i utviklings- og endringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- ivaretar samfunnsmandatet og håndterer foreldrekrav innenfor et slikt mandat
- kan til enhver tid sette seg inn i gjeldende nasjonale og lokale føringer, og bruke sin faglige kunnskap og sitt profesjonelle skjønn til å vurdere, oversette og implementere disse i barnehagen
- utøver etisk bevissthet og kritisk refleksjon
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått eksamen tilsvarende 20 studiepoeng fra høstsemesteret.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelige begreper og ulike velferdspolitiske ideologier
- har kunnskap om velferdspolitikkens hovedmål og sentrale virkemidler
- har kjennskap til hva som kjennetegner den norske velferdsstaten i et internasjonalt perspektiv
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng
- har kunnskap om sosiale problemer av betydning for klientgruppene på praksisplassen
- har kjennskap til velferdspolitiske virkemidler og lovhjemmel knyttet til praksisstedet organisering og arbeidsoppgaver
- har kjennskap til hvordan sosialt arbeid utøves på praksisstedet
- har kjennskap til digitale verktøy som brukes på praksisplassen
- kan reflektere over risiko for uønskede hendelser og hvordan håndtere konflikter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjenkjenne ulike posisjoner i den velferdspolitiske debatten, og reflektere over mulige konsekvenser for individ og samfunn
- kan anvende kunnskap om sosiale problemer og rammebetingelser i møte med brukere på praksisstedet
- kan vurdere betydningen av sosiale strukturer for menneskers livsvilkår og anvende kritisk refleksjon over praksis
- kan anvende metodiske tilnærminger som er relevante praksisplassen
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter i møte med enkeltpersoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan velferdspolitiske ressurser får betydning for utøvelsen av sosialt arbeid i møte med praksisstedets brukere
- har innsikt i forhold som bidrar til sosial ulikhet og hvordan makt utspiller seg i møte mellom tjenestestedet og brukere
- har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kan formidle og utveksle synspunkter om sosialpolitiske spørsmål og reflektere over egne holdninger og etiske problemstillinger knyttet til sosialt arbeids verdigrunnlag og utøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer. Det vil bli gitt skriftlige øvingsoppgaver.
I praksisperioden skal studenten i hovedsak følge praksisstedets arbeidsrutiner og arbeidstid, og skal gjennom praksisperioden ha studiedager. Studenten skal få ukentlig veiledning og oppfølging av praksisveileder. Veiledningen kan gis både individuelt og i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1: Praksis
Studenten skal gjennomføre en praksisperiode som går over ca. 8 uker inkludert tilhørende seminarer. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet. Praksis er en sentral del av studiet og skal bidra til integrering av læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
- Arbeidskrav 2: Tilstedeværelse i seminarundervisning
Obligatorisk deltakelse på praksisforberedende seminar og midtveisseminar, som til sammen går over 3 dager, med mulig fravær på inntil 1 dag. Fravær utover 1 dag utløser kompenserende arbeidskrav. Arbeidskravets omfang vil øke med omfanget av fraværet. Manglende innlevering av kompenserende arbeidskrav medfører tap av eksamensretten. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten skal være mest mulig forberedt før oppstart av praksisperioden og kunne reflektere over sine læringsutbytter i praksis.
- Arbeidskrav 3: Læringskontrakt
Innlevering av læringskontrakt som lages i samarbeid med praksisveileder. Omfanget på læringskontrakten vil variere fra student til student. Formålet med arbeidskravet er at læringskontrakten skal understøtte og fremme studentens læringsutbytte i praksisperioden. Dersom læringskontrakten ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere omarbeidet versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 4: INTERACT - INTER1100
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord (+/- 10%). Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og INTER1100 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent tilstedeværelse i seminarundervisning og læringskontrakt på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave med et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. Dersom studenten ikke består på andre forsøk, må studenten skrive en ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent med emnene SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet og SOS1160 Praksisstudium.