EPN-V2

SKUT4372 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Professional Pedagogy 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.

Læringsutbytte

  • Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
  • har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
  • kan anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
  • kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever

Innhold

None

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.

Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger på campus. Det vil i tillegg tilbys noe digital undervisning og veiledning, blant annet semesteroppstart og eksamensforberedelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The master's thesis is an independent scientific or industrial project carried out by a student or a group of students (max 2), with a minimal guidance of a faculty member in one of the key subject areas of the Master program in Civil Engineering (MABY) relevant to one of the chosen specialisations: Structural Engineering, Building Technology, Transport Infrastructure Engineering, Geotechnical Engineering and Smart Water Process and Infrastructure Engineering. MABY5900 builds upon the foundational work of MABY5000, and the thesis topic and supervisor are typically chosen during MABY5000, although changes can be made later. Should a change of supervisor be required, the course coordinator for the master's thesis is responsible for assisting the student in identifying and securing a new supervisor. Students who do not take MABY5000, such as those in the Smart Water Process and Infrastructure Engineering specialization, are required to select their thesis topics according to the guidelines specific to their specialization.

The master's thesis can be related to relevant issues within the respective industries or to ongoing research projects at the department. Group work (max 2) is encouraged if the master's thesis is related to a large-scale industrial or research project. The master's thesis should adopt a scientific approach, and its results should contribute to the existing body of knowledge or explore innovative methods or topics. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Guidelines for master's theses at the Faculty of Technology, Art and Design - Student - minside (oslomet.no)

Vurdering og eksamen

The master's thesis builds on all the courses taught in the previous semesters. Students must have passed all their first-year exams before they are entitled to supervision on the work on their master's thesis.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

After completing the master's thesis, the student is expected to gain several skills, defined in terms of knowledge, skills and general competence, that go beyond the realm of academic expertise and are highly transferable to various professional contexts.

Knowledge:

The student:

  • has specialized knowledge in the topic of the master's thesis.
  • has in-depth knowledge of theories and methods of relevance to the topic of the master's thesis.
  • has knowledge of new solutions, technologies or processes in the field.

Skills:

The student:

  • is capable of analyzing and taking a critical approach to different sources of information and using them to structure and formulate argumentation in the field.
  • is capable of analyzing existing theories, methods and standardized solutions and of working independently on practical and theoretical problem-solving.
  • is capable of using relevant methods for research and development work in an independent manner.
  • is capable of carrying out an independent, delimited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards.

General Competence :

The student:

  • is capable of applying his/her knowledge and skills to new fields for the purpose of carrying out advanced tasks and projects.
  • is capable of communicating extensive independent work and masters the forms of expression used in the field.
  • is capable of communicating on issues, analyzes and solutions in the field of structural engineering and building technology, both with specialists and with the general public.
  • is capable of contributing to new ideas and innovation processes.

Sensorordning

The master's thesis is an independent piece of work planned and carried out by a student or a group of students (max 2). The student is responsible for conducting and managing his/her own master's thesis, including contact with the supervisor. The master's thesis shall take the form of a dissertation of a scientific nature (eg monograph, research paper, etc.) or project work (eg startup, software, digital or physical objects, etc.), original and specially created for this purpose, and an oral presentation.

If the master's thesis is conducted in cooperation with an external partner, the student(s) shall be assigned an external supervisor in addition to their internal supervisor and shall sign an agreement with the internal supervisor (contract provided on canvas) and external partner (agreements provided here: Student agreements |. Rights and duties - Student - minside (oslomet.no) .

There is no teaching offered in this course.