Programplaner og emneplaner - Student
RAB2310 Magnetisk resonans (MR) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Magnetic Resonance Imaging
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Godkjent av rektor 22. desember 2010.
Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015.
Redaksjonelle endringer foretatt 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019.
Redaksjonell endring lagt inn 4. november 2020.
Gjeldende fra vårsemesteret 2021.
Emnet gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget og har som formål å øke studentens forståelse av at tolkens valg i situasjonen påvirker kommunikasjonen, dette gjelder både valg av metode, tolketeknikker og oversettelsesstrategier. Emnet skal også legge til rette for at studenten øker sine egne kommunikative ferdigheter
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi
- forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR
- forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR
- forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR
- gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser
- beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser
- forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved MR
- beskrive prinsippene for kritisk vurdering av forskning, kliniske retningslinjer og prosedyrer
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere framstilling av normal anatomi og vanlig forekommende patologi i MR-undersøkelser
- beskrive ulike metoder for bildeopptak
- strukturere faglige kliniske spørsmål ved hjelp av PICO og varianter av PICO
- anvende sjekklister for ulike studiedesign
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiske modaliteter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
- Digital flervalgtest, inntil 2 timer etter nærmere gitte kriterier
- Muntlig fremlegg i gruppe på 3-6 studenter, der studentene skal identifisere, lese, vurdere og formidle resultatene fra en forskningsartikkel om MR
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Emneoverlapp
10 stp. overlapp med RAB2300 Magnetisk resonans (MR) og 3 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.