EPN-V2

RAB2310 Magnetisk resonans (MR) Emneplan

Engelsk emnenavn
Magnetic Resonance Imaging
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

MR-undersøkelser fremstiller digitale bilder av indre organer ved hjelp av et sterkt magnetfelt og radiofrekvente bølger. MR-undersøkelser gir spesielt god fremstilling av forandringer i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. Kunnskap om sikkerhetsrutiner ved MR er avgjørende for ivaretakelse av pasient og apparatur og for å oppnå denne kunnskapen, må radiografer ha god innsikt i MR-fysikk, bildedannelse ved MR og MR-relatert forskning.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi
  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR
  • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR
  • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser
  • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser
  • forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved MR
  • beskrive prinsippene for kritisk vurdering av forskning, kliniske retningslinjer og prosedyrer

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere framstilling av normal anatomi og vanlig forekommende patologi i MR-undersøkelser
  • beskrive ulike metoder for bildeopptak
  • strukturere faglige kliniske spørsmål ved hjelp av PICO og varianter av PICO
  • anvende sjekklister for ulike studiedesign

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiske modaliteter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
  • Digital flervalgtest, inntil 2 timer etter nærmere gitte kriterier
  • Muntlig fremlegg i gruppe på 3-6 studenter, der studentene skal identifisere, lese, vurdere og formidle resultatene fra en forskningsartikkel om MR

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet har ingen krav til forkunnskaper.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om ulike forståelsesmåter og tilnærminger til språk og språklig kommunikasjon
  • Har grunnleggende kunnskap om tegnspråklingvistikk
  • Har kunnskap om forholdet mellom tegnspråklig, talespråklig og skriftlig kommunikasjon
  • Har kunnskap om verktøy og framgangsmåter for å analysere multimodal samhandling

Ferdigheter

Studenten

  • Kan reflektere over og analysere egen og andres kommunikative praksis
  • Kan produsere og forstå transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk med egnede verktøy
  • Kan benytte og forstå sentrale begreper om språk og språklig samhandling

Generell kompetanse

Studenten

  • Har kompetanse som setter dem i stand til å reflektere over egen tegnspråklig praksis
  • Kan drøfte faglige spørsmål knyttet til bruk av tegnspråk i ulike situasjoner
  • Har god kjennskap til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og kan selv reflektere rundt og konkretisere sitt tegnspråknivå ut fra disse

Sensorordning

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.

Deler av undervisningen foregår sammen med tredjeårsstudentene i tegnspråkdidaktikk (TEGN3210). De gjennomgår i dette emnet tematikk som er relevant for pensumlitteraturen i TEGN1100. I denne undervisningen er studentene på TEGN1100 velkommen til å stille spørsmål og gi tilbakemeldinger.

Emneoverlapp

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet. 

Arbeidskrav

1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av innlevert skriftlig tekst vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes i samråd med faglærer.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk.

2. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt opprette og holde ved like en digital språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere en refleksjonstekst på norsk tegnspråk på 4 minutter +/- 10 prosent om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og refleksjon rundt og konkretisering av eget tegnspråknivå ut fra disse.

3. Studentene skal levere en individuell hjemmeoppgave som videofil på norsk tegnspråk på 7,5 minutter +/- 10 prosent. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristene for disse fastsettes av faglærer. Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.