Programplaner og emneplaner - Student
RAB2210 Barneradiografi og radiograffaglige prosedyrer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Peadiatric X-ray and Pediatric Radiography and Radiografic Procedures
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonenes samfunnsoppdrag
- redegjøre for vitenskapsteoretiske og kulturelle perspektiv på helse, sykdom og funksjon
- redegjøre for WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
- redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
- redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testutviklingsprosedyre, og testresultatenes validitet og reliabilitet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en pasientsamtale og drøfte samhandlingen og reflektere over eget læringsbehov
- anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
- planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
- palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
- anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
- reflektere over egne læringsstrategier
- redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare barns utviklingstrinn
- gjøre rede for ivaretagelse av barn og pårørende ved undersøkelse- og behandlingssituasjoner innen bildediagnostikk
- gjenkjenne barns anatomi og hvordan dette fremstår bildediagnostisk
- beskrive de vanligste patologiske tilstandene i thorax, abdomen, urinveier og bevegelsesapparatet hos barn
- forklare og vurdere ulike prinsipper og teknikker som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn, inkludert eksponeringsteknikk, sedering, immobilisering og avledning
- forklare strålebiologiske effekter og strålevern ved undersøkelser av barn
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn
- utføre prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
- utføre hjerte-lunge-redning (DHLR) og puls- og blodtrykksmåling
- utføre prosedyrer for forflytning og sengeredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- referere til aktuelt lovverk og vurdere etiske dilemmaer tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn
- gjenkjenne tegn og vurdere igangsetting av tiltak ved mistanke om barnemishandling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarene arbeider studentene i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skal A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Emneoverlapp
5 stp. overlapp med RAB2200 Barneradiografi, 1 stp overlapp med RAB2000 Patologi, diagnostikk og behandling og 1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning.