EPN-V2

RAB2210 Barneradiografi og radiograffaglige prosedyrer Emneplan

Engelsk emnenavn
Peadiatric X-ray and Pediatric Radiography and Radiografic Procedures
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonenes samfunnsoppdrag
  • redegjøre for vitenskapsteoretiske og kulturelle perspektiv på helse, sykdom og funksjon
  • redegjøre for WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
  • redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
  • redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testutviklingsprosedyre, og testresultatenes validitet og reliabilitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en pasientsamtale og drøfte samhandlingen og reflektere over eget læringsbehov
  • anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
  • planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
  • palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
  • reflektere over egne læringsstrategier
  • redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare barns utviklingstrinn
  • gjøre rede for ivaretagelse av barn og pårørende ved undersøkelse- og behandlingssituasjoner innen bildediagnostikk
  • gjenkjenne barns anatomi og hvordan dette fremstår bildediagnostisk
  • beskrive de vanligste patologiske tilstandene i thorax, abdomen, urinveier og bevegelsesapparatet hos barn
  • forklare og vurdere ulike prinsipper og teknikker som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn, inkludert eksponeringsteknikk, sedering, immobilisering og avledning
  • forklare strålebiologiske effekter og strålevern ved undersøkelser av barn

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn
  • utføre prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
  • utføre hjerte-lunge-redning (DHLR) og puls- og blodtrykksmåling
  • utføre prosedyrer for forflytning og sengeredning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • referere til aktuelt lovverk og vurdere etiske dilemmaer tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn
  • gjenkjenne tegn og vurdere igangsetting av tiltak ved mistanke om barnemishandling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarene arbeider studentene i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Emneoverlapp

5 stp. overlapp med RAB2200 Barneradiografi, 1 stp overlapp med RAB2000 Patologi, diagnostikk og behandling og 1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning.