EPN-V2

RAB2010 Patologi, diagnostikk og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Pathology, Diagnostics, and Treatment
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Kunnskap om patologi, diagnostikk og behandling er sentralt for radiografifaglig praksis og er nødvendig for å kunne ivareta pasientens behov på en forsvarlig måte. Nukleærmedisin og mammografi benyttes til bildediagnostikk mens intervensjonsradiografi og stråleterapi benyttes i behandling og terapi. Stadig nye undersøkelser og behandlingsmetoder medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer. Emnet gir en innføring i patologiske tilstander og sykdommer som er vesentlige i diagnostiske og terapeutiske undersøkelser.

Forkunnskapskrav

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema. Problemstillingene skal være relatert til paramedisinyrket. Fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt i emnet. Å finne, forstå og kritisk vurdere kunnskap er sentralt i emnet, sammen med evnen til å jobbe selvstendig og gjennomføre og presentere et skriftlig, akademisk arbeid.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, urinveis-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer
  • kan forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
  • kan forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
  • kan beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
  • kan gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
  • kjenner til fysikk, apparatur, bildedannelse og opptaksteknikker innen stråleterapi, nukleærmedisin/PET, intervensjon og mammografi
  • kjenner til stråledoser, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
  • kan forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
  • kjenner til generelle prinsipper for screening og pakkeforløp
  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning og levekår i et folkehelseperspektiv
  • har kunnskap om generell farmakologi, og legemiddelregning
  • kan beskrive sentrale legemidler som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandlinger
  • har kjennskap til relevant lovgivning som regulerer legemiddeladministrasjon, herunder retningslinjer for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter
  • beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere hvordan ulike indikasjoner er avgjørende for valg av bildediagnostiske undersøkelser og behandling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstrening
  • Individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
  • Individuell skriftlig test i legemiddelregning etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1: Legemiddelregning: Individuell skriftlig eksamen (flervalgseksamen) under tilsyn, 3 timer. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

Del 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

Vurderingsuttrykk

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på tre studenter* over 9-10 uker. Omfang: 10000 ord (+/- 10 prosent). Oppgaven skal skrives på norsk eller engelsk.

* Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon til å skrive oppgaven individuelt eller i gruppe på to studenter.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F, kan studentene i gruppen levere omarbeidet versjon til ny sensur én gang. Studentene får tilbud om inntil 3 timer veiledning ved eventuell ny sensur. Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, trenger de ikke å gjennomføre arbeidskravet om prosjektskisse på nytt. Hvis problemstillingen endres, må det ene arbeidskravet i form av prosjektskisse gjennomføres og godkjennes på nytt før studentene kan levere bacheloroppgaven til sensur.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Gradert skala A - F.