Programplaner og emneplaner - Student
RAB2010 Patologi, diagnostikk og behandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pathology, Diagnostics, and Treatment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Kunnskap om patologi, diagnostikk og behandling er sentralt for radiografifaglig praksis og er nødvendig for å kunne ivareta pasientens behov på en forsvarlig måte. Nukleærmedisin og mammografi benyttes til bildediagnostikk mens intervensjonsradiografi og stråleterapi benyttes i behandling og terapi. Stadig nye undersøkelser og behandlingsmetoder medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer. Emnet gir en innføring i patologiske tilstander og sykdommer som er vesentlige i diagnostiske og terapeutiske undersøkelser.
Forkunnskapskrav
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema. Problemstillingene skal være relatert til paramedisinyrket. Fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt i emnet. Å finne, forstå og kritisk vurdere kunnskap er sentralt i emnet, sammen med evnen til å jobbe selvstendig og gjennomføre og presentere et skriftlig, akademisk arbeid.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, urinveis-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer
- kan forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
- kan forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
- kan beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
- kan gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
- kjenner til fysikk, apparatur, bildedannelse og opptaksteknikker innen stråleterapi, nukleærmedisin/PET, intervensjon og mammografi
- kjenner til stråledoser, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
- kan forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
- kjenner til generelle prinsipper for screening og pakkeforløp
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning og levekår i et folkehelseperspektiv
- har kunnskap om generell farmakologi, og legemiddelregning
- kan beskrive sentrale legemidler som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandlinger
- har kjennskap til relevant lovgivning som regulerer legemiddeladministrasjon, herunder retningslinjer for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter
- beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere hvordan ulike indikasjoner er avgjørende for valg av bildediagnostiske undersøkelser og behandling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstrening
- Individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
- Individuell skriftlig test i legemiddelregning etter gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
Del 1: Legemiddelregning: Individuell skriftlig eksamen (flervalgseksamen) under tilsyn, 3 timer. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
Del 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.
Vurderingsuttrykk
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på tre studenter* over 9-10 uker. Omfang: 10000 ord (+/- 10 prosent). Oppgaven skal skrives på norsk eller engelsk.
* Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon til å skrive oppgaven individuelt eller i gruppe på to studenter.
Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F, kan studentene i gruppen levere omarbeidet versjon til ny sensur én gang. Studentene får tilbud om inntil 3 timer veiledning ved eventuell ny sensur. Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, trenger de ikke å gjennomføre arbeidskravet om prosjektskisse på nytt. Hvis problemstillingen endres, må det ene arbeidskravet i form av prosjektskisse gjennomføres og godkjennes på nytt før studentene kan levere bacheloroppgaven til sensur.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
Gradert skala A - F.