EPN-V2

RAB1360 Konvensjonell radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Radiographic Imaging
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omhandler radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen, der skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å kunne utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, og viktigheten av å forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

Deler av emnet består av praksisstudier ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

Emnet går over 11 uker hvor de første 5 ukene består av teori og ferdighetstrening, mens de resterende 6 ukene består av praksisstudier, der studentene skal få erfaring i å planlegge, utføre og evaluere radiografi. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksis i alle tre studieår.

Utdanningens praksisplasser ligger i hovedsak i Oslo, Akershus og Østfold. Studentene må påberegne pendling i minst en av utdanningens praksisperioder. Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Forkunnskapskrav

Følgende må være bestått for å kunne påbegynne emnet og fremstille seg til skriftlig eksamen i RAB1360:

  • Bestått emne RAB1210 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
  • Bestått arbeidskrav i RAB1100 Strålefysikk og radiografi

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
  • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges
  • beskrive behandlinger ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende konvensjonelt røntgenutstyr
  • vurdere og begrunne valg av eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser
  • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
  • beregne effektiv dose ut fra dosearealprodukt (DAP)
  • vurdere faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser
  • beskrive og vurdere bildekriterier for thorax- og skjelettundersøkelser
  • utføre bildebehandling og bildeprosessering
  • anvende hygieniske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå og utføre praktiske strålevernsprinsipper
  • gi faglige begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres
  • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier
  • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen
  • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i teoridelen omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, seminar og selvstudier. På seminariene arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene skal ha seks uker praksisstudier, hvorav tre uker ekstern praksis ved bildediagnostiske avdelinger. En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. I denne perioden er det ikke studiedager.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende arbeidskrav være gjennomført og/eller godkjent:

Arbeidskrav som må være gjennomført i løpet av emnet:

  • Tre individuelle skriftlige praksisrelaterte øvingsoppgaver etter gitte kriterier

Arbeidskrav som må være godkjent før praksisperioden:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening

Til del 1) Vurderte praksisstudier:

  • Individuell praktisk test i skjelett- og thoraxundersøkelser, etter gitte kriterier. Det tilbys to forsøk før praksisstart

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere

studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

For å fremstille seg til eksamen i del 2, må del 1 være bestått.

Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Studenten må bestå både del 1 vurderte praksisstudier og del 2 individuell skriftlig eksamen for å bestå emnet som helhet. Dersom studenten blir vurdert til ikke bestått i en av delene må denne delen tas på nytt. Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) Ikke relevant.

Del 2) Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Del 1) Bestått - Ikke bestått.

Del 2) Gradert karakterskala A-F.

Gradert karakterskala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2) Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Emneoverlapp

15 stp. overlapp med RAB1350 Grunnleggende radiografi - teori og ferdigheter.