EPN-V2

RAB1100 Strålefysikk og radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Radiation Physics and Radiography
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

Forkunnskapskrav

Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
  • har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
  • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
  • har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
  • har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
  • har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media
  • kan forklare begrepet ioniserende stråling
  • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
  • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
  • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
  • kan forklare begrepet stråledoser
  • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
  • kan forklare hvordan stråling detekteres
  • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
  • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
  • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
  • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
  • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
  • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
  • utføre enkel postprosessering
  • anvende et røntgenlaboratorium
  • gjennomføre enkle systematiske litteratursøk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
  • forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
  • har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Vurdering og eksamen

Engelsk og engelskdidaktikk 3: Læreren som forsker legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om og ferdigheter i å akademisk skriving på engelsk. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på engelskfaget. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne faglitteratur og leder diskusjoner omkring selvvalgte forskningsartikler. Sentralt i Engelsk og engelskdidaktikk 3 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteraturen som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Emneoverlapp

1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning og 1 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.