Programplaner og emneplaner - Student
RAB1100 Strålefysikk og radiografi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiation Physics and Radiography
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
Forkunnskapskrav
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
- har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
- har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
- kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
- kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
- har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
- har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
- har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media
- kan forklare begrepet ioniserende stråling
- kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
- kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
- kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
- kan forklare begrepet stråledoser
- kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
- kan forklare hvordan stråling detekteres
- kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
- kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
- kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
- kan beskrive ulike organers strålefølsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
- identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
- forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
- utføre enkel postprosessering
- anvende et røntgenlaboratorium
- gjennomføre enkle systematiske litteratursøk
Generell kompetanse
Studenten
- forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
- forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
- har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Vurdering og eksamen
Engelsk og engelskdidaktikk 3: Læreren som forsker legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om og ferdigheter i å akademisk skriving på engelsk. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på engelskfaget. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne faglitteratur og leder diskusjoner omkring selvvalgte forskningsartikler. Sentralt i Engelsk og engelskdidaktikk 3 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteraturen som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Emneoverlapp
1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning og 1 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.