Programplaner og emneplaner - Student
PVES6200 Pedagogisk veiledning i skolen emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogical guidance in schools, subject 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelsePedagogisk veiledning i skolen, emne 2Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten få inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell og gruppe veiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling
- inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
- inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
- bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
- planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
- analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
- på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
- kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena
- kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
- på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
- reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
- bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
- reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
- reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
Innhold
- prosess- og kollegaveiledning
- læreres profesjonelle utvikling
- skolen som arena for profesjonsutvikling
- konflikthåndtering i skolen som organisasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurdering og eksamen
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Videreutdanningen består av ett emne, VSHSO Seksuelle overgrep - Forebygging, avdekking og oppfølging (10 stp), som gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarer er heldigitale. Det vil bli avholdt 4 webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.