EPN-V2

PVES6200 Pedagogisk veiledning i skolen emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical guidance in schools, subject 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten få inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell og gruppe veiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling 
  • inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
  • inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
  • bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
  • planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
  • analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
  • på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre 
  • kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena 
  • kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
  • på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap

Generell kompetanse

Studenten kan: 

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon 
  • bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet 
  • reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
  • reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning  

Innhold

  • prosess- og kollegaveiledning 
  • læreres profesjonelle utvikling
  • skolen som arena for profesjonsutvikling 
  • konflikthåndtering i skolen som organisasjon 

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurdering og eksamen

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Videreutdanningen består av ett emne, VSHSO Seksuelle overgrep - Forebygging, avdekking og oppfølging (10 stp), som gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarer er heldigitale. Det vil bli avholdt 4 webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.

Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.