EPN-V2

PVES6100 Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical guidance in schools, subject 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bilde og samfunn retter seg mot undervisning i design, kunst og mediefag i grunn- og videregående skole, slik det kommer fram i gjeldende læreplaner.

Emnet skal belyse hvordan man kan bruke bilder og digitale medieuttrykk som foto, video og illustrasjon til å formidle samfunnsaktuelle temaer og hvordan en kan bruke dramaturgiske og formale virkemidler til å nå en bestemt målgruppe. Her inngår også bruk av generativ tekst-til-bilde med kunstig intelligens.

Emnet gir en introduksjon til aktuelle digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. Kunstig intelligens, programmering og ny teknologi kan være en del av det faglige innholdet. I emnet inngår også bevissthet om historiefortelling, teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.

Emnet har en fagdidaktisk innretning og dekker aktuelle undervisningsområder innen bilde og samfunn i skolen og andre læringsarenaer

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har: 

  • inngående kunnskaper om veiledningsfeltets tradisjoner, teorier og strategier 
  • fordypet kunnskap om veilederrollen i pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • inngående kunnskap om dialog, kommunikasjon og refleksjon i veiledning 
  • inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger, dilemmaer, vurdering og maktforhold i veiledning 
  • bred kunnskap om kommunikasjon og samspill

Ferdigheter

Studenten kan: 

  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å analysere og kritisk reflektere over dilemmaer i pedagogisk veiledning
  • anvende kunnskap om veilederrollen og ulike veiledningsstrategier til å utvikle egen praksis som veileder 
  • planlegge, gjennomføre og analysere pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • analysere relevant forskning, teorier og metoder innenfor veiledning som fagfelt 
  • gjennomføre veiledningssamtaler med fokus på kommunikasjon og refleksjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og kritisk analysere veiledningsprosesser 
  • reflektere kritisk over veileders rolle overfor lærerstudenter og nyutdannede lærere
  • kan bidra med kritiske og profesjonsetiske vurderinger knyttet til veiledning i skolen

Innhold

Gradert skala A - F

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hvordan bilder og digitale medieuttrykk kan brukes til å formidle samfunnsaktuelle temaer.
  • kan beskrive hvordan dramaturgiske og formale virkemidler kan brukes for å nå bestemte målgrupper.
  • kjenner til anvendelser av generativ tekst-til-bilde teknologi i undervisning.
  • har kunnskap om trender og utvikling innen digitale medieuttrykk, relevante for skole og gjeldende læreplaner.
  • har innsikt i fagdidaktiske problemstillinger knyttet til bilde og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante digitale verktøy og teknikker for produksjon av foto, video og illustrasjon.
  • kan bruke visuelle ferdigheter til å formidle samfunnsaktuelle spørsmål på en engasjerende måte.
  • kan integrere kunstig intelligens og ny teknologi i kreative prosesser og undervisning
  • kan reflektere kritisk over fagdidaktiske problemstillinger og tilpasse undervisningen deretter.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til å holde seg oppdatert på endringer og ny utvikling innen digitale medieuttrykk.
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger knyttet til bruk av bilder og digitale medier.
  • kan anvende teori og praksiserfaringer i refleksjon og utvikling av undervisning og formidling i bilde og samfunn

Vurdering og eksamen

Studiet gjennomføres på deltid over ett semester. Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger.

I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse:

Arbeidskrav:

Det gis til sammen ett arbeidskrav:

  • Muntlig presentasjon av et undervisningsforløp til et valgfritt trinn eller aldersgruppe som studenten selv har utviklet ved bruk av relevant programvare/verktøy fra emnet. Utdanningsforløpet skal presenteres muntlig for medstudenter fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium, ledsaget for eksempel av powerpoint, video, eller andre presentasjonsformer. Presentasjonen skal dokumentere prosess og tenkt gjennomføring, samt inneholde refleksjoner rundt fagdidaktiske momenter knyttet til oppgaven.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om minimum 80 prosent deltagelse i all organisert og timeplanlagt undervisning.

Vurderingsuttrykk

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
  • En fagdidaktisk refleksjon.

Totalt 2500 ord +/- 10%.

Eksamensresultatet kan påklages.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.

Opptakskrav

Målgruppa

Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Opptakskrav

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).