Programplaner og emneplaner - Student
PRG6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10
- Studieprogram
-
Programmering for trinn 5–10
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
Innhold
Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Vurdering og eksamen
- Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
- Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
- Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
- Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
- Helse, miljø og sikkerhet
- Fag- og yrkesopplæring
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Opptakskrav
Se programplanen.