EPN-V2

PPUN6000 Læring og grunnleggende lærerkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning and basic teaching competences
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, delvis nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Opptak til emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
  • etiske modeller og sentrale filosofer
  • menneskerettighetene
  • sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
  • dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
  • parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
  • religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
  • drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
  • bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
  • lede verdidebatter på demokratisk vis
  • bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
  • reflektere kritisk omkring egne narrativer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
  • kan stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen

Innhold

Se programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.

Pensum

Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av to deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og reflektere over en undervisningssekvens for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.

Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4* studenter

Del 1: Gruppen skal planlegge og gjennomføre en undervisningssekvens på 10 - 20 min. Det skal utarbeides en undervisningsplan og et veiledningsdokument til undervisningssekvensen.

Del 2: Gruppen skal skrive et refleksjonsnotat og reflektere over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning. Undervisningsplan og veiledningsdokument legges som vedlegg til refleksjonsnotatet - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.

*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 1 individuelt.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.

Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.

Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.

Del 3. Det skal utarbeides et digitalt sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til medstudenter i grupper med hverandrevurdering. Omfang av presentasjon skal være 5-7 minutter.

[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)

Arbeidskrav 3

Arbeidskravet består av to deler og gjennomføres i grupper på 2-4* studenter.

Del 1: Studentene skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis. Praksisfortellingene presenteres, analyseres og drøftes i grupper.

Del 2: Gruppen skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike perspektiver som kom frem i analyse og drøfting. Omfang 2000 ord (+/- 10%).

*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 3 individuelt. Del 2, omfang 1000 ord. (+/- 10%).

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Vurdering og eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det skal skrives ett refleksjonsnotat halvveis i studiet. Notatet skal gi en kort skisse av det studentene har tilegnet seg av relevant teori. Videre skal studentene reflektere over hvordan dette kan anvendes i deres arbeidet i skolen. Teksten skal være på 1000 ord (+/- 10%) og må godkjennes for å kunne avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravet skal leveres på Canvas i emnets digitale fellesrom.
  • Deltakelse på en arrangert ekskursjon i løpet kursdagene. Ved fravær må studentene gjøre et kompensatorisk arbeidskrav. Innholdet i det kompensatoriske arbeidskravet fastsettes av faglærer.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.

Hjelpemidler ved eksamen

Avsluttende vurdering avlegges etter to semester for deltidsstudenter.

BDM6000 Brobygging for demokratisk medborgerskap.

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny eksamen leveres en bearbeidet versjon av besvarelsen. Ved senere forsøk gis ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til karakteren Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer og en ekstern tilsynssensor.