Programplaner og emneplaner - Student
PPUH6100 Videreutvikling av lærerkompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Further development of teacher competences
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesdidaktikk, heltid – nett- og samlingsbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Innhold
A - F
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.
Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.
Pensum
Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen.
I løpet av studiet skal studentene (enkeltvis eller i mindre grupper) gjennomføre en observasjonspraksis på fire til fem dager i barnehager med ulik organisering av det pedagogiske tilbudet, og med fokus på inkluderende prosesser. Aktuelle problemstillinger skal belyses gjennom observasjonsmaterialet fra barnehagene og bearbeides i grupper med utgangspunkt i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur.
IKT (Informasjonsteknologi) brukes aktivt i læringsprosessene.
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen og på nettsiden med informasjon om praksis samt i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
Vurdering og eksamen
I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen.
I løpet av studiet skal studentene (enkeltvis eller i mindre grupper) gjennomføre en observasjonspraksis på fire til fem dager i barnehager med ulik organisering av det pedagogiske tilbudet, og med fokus på inkluderende prosesser. Aktuelle problemstillinger skal belyses gjennom observasjonsmaterialet fra barnehagene og bearbeides i grupper med utgangspunkt i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur.
IKT (Informasjonsteknologi) brukes aktivt i læringsprosessene.
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen og på nettsiden med informasjon om praksis samt i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
- En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
- Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang omlag 30 min.
- Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
- Refleksjonsnotat i forbindelse med praksis i barnehage på 400 ord +/-10%
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
- Deltakelse i seminar om praksis i barnehage
- Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Vurderingsuttrykk
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er 4 timer eksamen under tilsyn
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid for nærmere informasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Sensorordning
Ingen hjelpemidler tillatt