Programplaner og emneplaner - Student
PMEDPRA20 Praksis i primær- og spesialisthelsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies B, Placement in Primary- and Specialist Health Care Services
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor økonomi og administrasjon
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende samfunnsvitenskapelige metoder og/eller spørreundersøkelser og bruke teorier i et analysearbeid basert på egenutformet problemstilling
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- har avanserte kunnskaper om og ferdigheter i å utføre vitenskapelig undersøkelser
- kan kommunisere skriftlig om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
Forkunnskapskrav
For å kunne flevere masteroppgaven må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En prosjektplan på maksimalt 10 sider vil være grunnlag for tildeling av veileder. Prosjektplanen må være godkjent av veileder før arbeidet med masteroppgaven begynner i fjerde semester. Prosjektplanen skal gjøre rede for problemstilling og opplegg for oppgaven. Innleveringsfrister for prosjektplanen blir bekjentgjort i begynnelsen av 3. semester.
Dersom prosjektplanen ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon én gang
Læringsutbytte
Masteroppgaven skal leveres i månedsskiftet mai/juni. Siste frist for innlevering vil fremgå av eksamensplanen.
Masteroppgaven er normalt på 80 til 100 sider. Dersom man har fått innvilget å skrive individuell oppgave, er et omfang på 60 til 80 sider normalt. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Omfang drøftes og avtales nærmere med veileder. Spesielt for oppgaver med en stor del kvantitativ analyse, kan antall sider ha mindre betydning.
For studenter som har rett til ny/utsatt eksamen, vil det bli satt en ny innleveringsfrist. Innlevering vil bli i månedsskiftet august/september. Siste frist vil fremgå av eksamensplanen. For studenter som strøk ved ordinær eksamen, kan det gis én time veiledning etter avtale med veileder.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.
Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse blir illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.
Vurderingsuttrykk
Studenten må være tatt opp på studiet.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- redegjøre for intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
- redegjøre for forskjellige kvalitative analysemetoder
- redegjøre for sentrale begreper i datainnsamling
- forklare valg av atferdsdimensjon
- beskrive ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
- forklare nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
- beskrive ulike N=1-designer
- beskrive sentrale prinsipper innen forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
- regne ut enighet mellom observatører (IOA)
- anvende vanlige registreringsmetoder
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
- diskutere likheter og forskjeller ved etikk og metode innen grunnforskning og anvendt atferdsanalyse
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
- diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring
Emneoverlapp
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.