Programplaner og emneplaner - Student
PMED3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, urinveis-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer
- kan forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
- kan forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
- kan beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
- kan gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
- kjenner til fysikk, apparatur, bildedannelse og opptaksteknikker innen stråleterapi, nukleærmedisin/PET, intervensjon og mammografi
- kjenner til stråledoser, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
- kan forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
- kjenner til generelle prinsipper for screening og pakkeforløp
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning og levekår i et folkehelseperspektiv
- har kunnskap om generell farmakologi, og legemiddelregning
- kan beskrive sentrale legemidler som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandlinger
- har kjennskap til relevant lovgivning som regulerer legemiddeladministrasjon, herunder retningslinjer for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter
- beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere hvordan ulike indikasjoner er avgjørende for valg av bildediagnostiske undersøkelser og behandling
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstrening
- Individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
- Individuell skriftlig test i legemiddelregning etter gitte kriterier
Arbeids- og undervisningsformer
Del 1 Legemiddelregning: Kalkulator.
Del 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Del 1: Bestått - Ikke bestått.
Del 2: Gradert skala A-F.
Karakteren for del 2 blir stående som samlet karakter for emnet, når både del 1 og del 2 er bestått. Både samlet karakter og karakter for hver deleksamen vil fremgå på vitnemålet, dersom begge deleksamener er bestått.
Vurdering og eksamen
Del 1: Alle besvarelser kontrolleres av én sensor og vurderes automatisk.
Del 2: Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Hjelpemidler ved eksamen
Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- en individuell prosessbeskrivelse (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter
Sensorordning
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Emneoverlapp
Ingen hjelpemidler tillatt.