EPN-V2

PMED3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, urinveis-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer
  • kan forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
  • kan forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
  • kan beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
  • kan gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
  • kjenner til fysikk, apparatur, bildedannelse og opptaksteknikker innen stråleterapi, nukleærmedisin/PET, intervensjon og mammografi
  • kjenner til stråledoser, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
  • kan forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
  • kjenner til generelle prinsipper for screening og pakkeforløp
  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning og levekår i et folkehelseperspektiv
  • har kunnskap om generell farmakologi, og legemiddelregning
  • kan beskrive sentrale legemidler som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandlinger
  • har kjennskap til relevant lovgivning som regulerer legemiddeladministrasjon, herunder retningslinjer for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter
  • beherske verktøy for å beregne doser for ioniserende stråling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere hvordan ulike indikasjoner er avgjørende for valg av bildediagnostiske undersøkelser og behandling

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstrening
  • Individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
  • Individuell skriftlig test i legemiddelregning etter gitte kriterier

Arbeids- og undervisningsformer

Del 1 Legemiddelregning: Kalkulator.

Del 2: Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Del 1: Bestått - Ikke bestått.

Del 2: Gradert skala A-F.

Karakteren for del 2 blir stående som samlet karakter for emnet, når både del 1 og del 2 er bestått. Både samlet karakter og karakter for hver deleksamen vil fremgå på vitnemålet, dersom begge deleksamener er bestått.

Vurdering og eksamen

Del 1: Alle besvarelser kontrolleres av én sensor og vurderes automatisk.

Del 2: Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

Det veksles mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • en individuell prosessbeskrivelse (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter

Sensorordning

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Emneoverlapp

Ingen hjelpemidler tillatt.