EPN-V2

PMED3010 Vurdering og behandling av syke og skadde, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment and Treatment of Sick and Injured Patients, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en videreføring av emnet PMED1410. Det er fokus på sammensatte, behandlingsmessig utfordrende akuttmedisinske problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov. Emnet inneholder også fødselslære og undervisning i enkeltferdigheter en paramedisiner skal beherske.

Emnet undervises normalt på engelsk, men kan undervises på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere pasientgrupper med særskilte behov som barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser, og gjøre rede for hvordan disse kan ivaretas
  • kan gjøre rede for hvordan aldring påvirker kroppen og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
  • kan gjøre rede for barns utvikling og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
  • kan gjøre rede for hvilken konsekvens graviditet kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
  • kan gjøre rede for medisinering av barn, gravide og geriatriske pasienter
  • kan forklare betydningen av medfødte og ervervede funksjonsnedsettelser for vurdering og behandling ved akutt sykdom eller skade
  • kan beskrive avansert luftveishåndtering
  • kan beskrive ulike typer sår og sårbehandling
  • kan gjøre rede for akutte urologiske og gynekologiske tilstander
  • kan gjøre rede for normale og akuttmedisinske tilstander i forbindelse med svangerskap og fødsel
  • kan forklare omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling av spesialfunksjoner
  • kan gjøre rede for praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
  • kjenner til faglige, etiske og juridiske aspekter i møte med uhelbredelig syke og døende
  • kan begrunne meldeplikt til andre etater slik som politi og barnevern ved mistanke om mishandling og omsorgssvikt

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske selvstendig systematisk undersøkelse, vurdering, behandling og overvåkning av akutt syke og skadde barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser
  • kan utføre avansert luftveishåndtering på dukke og benytte bistand til dette om nødvendig
  • kan forberede og håndtere fødsel utenfor sykehus, samt identifisere og håndtere komplikasjoner
  • kan ivareta mor og nyfødt(e) etter fødsel
  • kan utføre og lede basal og avansert hjerte- lungeredning på nyfødte, spedbarn og barn
  • kan anvende lover, forskrifter og regelverk relatert til helsehjelp til barn, unge og sårbare pasientgrupper, samt det som er relevant for samhandling med andre aktører i helse- og sosialtjenesten
  • kan gi en anbefaling om riktig omsorgsnivå i ulike kliniske situasjoner
  • kan anvende lovverk knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt og melding om dødsfall
  • kan drøfte bruken av blodgassanalyse for å avgjøre videre behandling
  • kan bidra til symptomlindring og verdig ivaretakelse av uhelbredelig syke og døende, og deres pårørende, i tverrfaglig samarbeid med andre tjenesteutøvere
  • kan gjenkjenne tegn til omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper slik som barn, eldre, gravide og personer med funksjonsnedsettelser

Generell kompetanse

Studenten

  • har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter
  • behersker samhandling med andre instanser og utveksling av kompetanse for å bidra til planlegging, organisering og utøvelse av helhetlige helsetjenester
  • kan reflektere over personsentrert helsehjelp til pasienter med komplekse og sammensatte tilstander og pasienter i palliative forløp

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening og selvstudier.

Simulerings- og ferdighetstreningen omfatter basal og avansert hjerte-lungeredning (nyfødt, spedbarn og barn), avansert luftveishåndtering og håndtering av fødselskomplikasjoner. Treningen inkluderer også systematisk undersøkelse og behandling av pasienter med sammensatte problemstillinger, herunder barn, gravide, personer med funksjonsnedsettelser, kronisk syke og geriatriske pasienter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • En individuell skriftlig oppgave, 1500 ord (+ - 10 prosent)

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som oppslagsverk/retningslinjer er tillatt, kilder skal muntlig refereres.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med PARA3100 Akuttmedisin B.
  • 10 studiepoeng overlapp med PMED3000 Vurdering og behandling av akutt skadde og syke, del 2