EPN-V2

PMED2110 Psykisk helse, rus og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health, Substance Abuse and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om kommunikasjon og håndtering av krevende situasjoner, spesielt i møte med pasienter med psykiske lidelser og/eller rusproblematikk. Emnet fokuserer også på krisereaksjoner, konflikthåndtering og etisk refleksjon, samt vold i nære relasjoner, omsorgssvikt og overgrep. Barn som pårørende er viktig tematikk i emnet.Det blir fokusert på lovverk knyttet spesifikt til samtykke, tvang og makt. Emnet tar i tillegg for seg folkehelseaspekter og kunnskapsbasert praksis som grunnlag for faglig beslutningstaking.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
  • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
  • har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
  • kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk
  • kan gjøre rede for konflikthåndtering og relevante deeskaleringsteknikker i møte med pasienter og pårørende
  • kan gjøre rede for tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus hos voksne i møte med pasienter og pårørende
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
  • kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
  • kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
  • kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet
  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten, inkludert folkehelseloven
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltakelse, inkludering, stigmatisering og opplevelse av helse 
  • kan begrunne behovet for kunnskapsbasert praksis og felles beslutningstaking
  • kjenner til epidemiologiske og statistiske mål og uttrykk som beskriver effekt og sammenhenger
  • kan forklare hvordan fordommer kan skape utfordringer i kommunikasjon og forståelse i møte med pasienter med psykiske lidelser og rusproblemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
  • kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
  • kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
  • kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
  • kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
  • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
  • kan identifisere og ivareta barn som pårørende
  • evner å kommunisere på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre, herunder også barn som pårørende, personer med flerkulturell bakgrunn, og med minoritetsspråklige personer
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan identifisere forskjellige typer profesjonelle og kliniske spørsmål, slik som spørsmål om behandling, diagnose, prognose, erfaringer og etiologi
  • kan, for hver type klinisk spørsmål, identifisere den foretrukne rekkefølgen av studiedesign

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
  • kan reflektere over egne fordommer og holdninger i møte med pasienter med psykiske helseutfordringer og rusproblematikk, og vise en respektfull og empatisk tilnærming i kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
  • kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, seminarer, studiegrupper, skriftlige arbeider og selvstudier.

Simulerings- og ferdighetstreningen er knyttet til krevende kommunikasjon, konfliktsituasjoner og overbringelse av dødsbudskap og annet alvorlig budskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på studiegrupper og seminarer
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • Individuell studieoppgave, 2500 ord (+/- 10%)

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 2-3 studenter.

Eksamen består av et felles fremlegg/presentasjon (ca. 30 min) etterfulgt av eksaminering (ca. 10-20 min). Studentene får utdelt eksamensoppgaven to uker før eksamen. Eksamensgruppen vurderes normalt samlet (bestått/ikke bestått), men individuell vurdering kan gis ved særskilte tilfeller.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 7,5 studiepoeng overlapp med PARA2100 Akuttmedisinsk etikk, konflikt og krisehåndtering.
  • 10 studiepoeng overlapp med PMED2100 Psykisk helse, rus og kommunikasjon
  • 5 studiepoeng overlapp med PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning
  • 2 studiepoeng overlapp med PMED1060 Kunnskapsbasert praksis.