EPN-V2

PMED2010 Operativt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Ambulance Operations
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ambulanseoperativt arbeid innebærer i hovedsak planlegging, organisering, gjennomføring og evaluering av ambulanseoppdrag, herunder ledelse og organisering av andre helseressurser og samhandling og samvirke med andre nødetater eller samarbeidspartnere. Emnet fokuserer på oppbygging og organisering av redningstjenesten i Norge, egensikkerhet, pasientsikkerhet, skarpe oppdrag, bruk av sambandsutstyr og generelt skadestedsarbeid.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive oppbyggingen og organiseringen av redningstjenesten i Norge og forsvarets helsetjenester
  • kan gjøre rede for hvordan ambulansetjenesten, inkludert AMK, er organisert
  • kan forklare hvordan helseoperativ ledelse er organisert, samt gjøre rede for funksjonene og arbeidsmetodene til sentrale lederroller i den prehospitale helsetjenesten
  • kan beskrive hvordan samarbeidende aktører organiseres og ledes på skadested
  • kan gjenkjenne oppdrag med spesielle operative utfordringer
  • kan beskrive hva som betegnes som farlig gods og farlige stoffer (CBRNE), og hvordan man skal håndtere dette i en ambulanseoperativ hverdag
  • kan beskrive bruk av risikoanalyse ved beredskapsarbeid og utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i operativt arbeid
  • kan beskrive hvordan man gjennomfører triage ved masseskade situasjoner
  • kan gjøre rede for helsetjenestens rolle i totalforsvaret
  • kan beskrive hva potensielle beslutningsfeller kan være i operativt arbeid
  • kan forklare rollen til teknologisk innovasjon og utvikling innenfor likestilling, rettferdighet, bærekraftig utvikling og samfunnsdeltakelse
  • kan beskrive hvordan teknologiske infrastrukturer former og støtter samfunnet og velferdsstaten
  • kjenner til nivåene i S-pyramiden og kan beskrive forskjellen mellom enkeltstudier og synteser av studier, f.eks. systematiske oversikter, kvalitative og kvantitative studier, og vet hvordan man bruker sjekklister for forskjellige studiedesign, kliniske retningslinjer og profesjonelle prosedyrer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om lover, regler og retningslinjer knyttet til arbeid på skadested og samarbeid med andre etater
  • kan anvende prinsipper for ledelse av helsetjenestens innsats i tidlig fase av skadestedsarbeid
  • kan planlegge, lede og organisere helsetjenestens innsats på et skadested
  • kan utøve situasjonsbestemt ledelse og bidra i samvirke med andre helseressurser, nødetater og samarbeidspartnere i skadestedsarbeidet
  • kan anvende grunnleggende modeller for beslutningstaking i operativt arbeid og beskrive hva potensielle beslutningsfeller kan være i operativt arbeid
  • kan beherske det digitale radiosambandet i kommunikasjon og samhandling med relevante aktører
  • kan planlegge, lede og organisere helsetjenestens innsats på et skadested
  • kan anvende kunnskap om operative utfordringer og bruk av relevant utstyr
  • kan gjennomføre en risikovurdering og iverksette tiltak for å ivareta egen, pasientens og andres helse og sikkerhet
  • kan opptre forsvarlig på et åsted ved mistanke om kriminell handling
  • kan anvende kritiske og analytiske strategier for å evaluere og kritisk diskutere mulighetene og utfordringene ved eksisterende og potensielle teknologier og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon blir skilt, formidlet og brukt i ulike kontekster
  • kan formulere søkbare profesjonelle/kliniske problemstillinger ved hjelp av f.eks. PICO og variasjoner av PICO og planlegge og gjennomføre en enkel, systematisk søkestrategi for profesjonelle/kliniske spørsmål fra toppen av S-pyramiden

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i forebyggende beredskapsarbeid, evaluering og oppfølging av eget personell etter hendelser og øvelser
  • kan utveksle erfaringer og dele av egen kompetanse for å bidra til planlegging, organisering og utøvelse av helhetlige helsetjenester
  • kan diskutere sentrale bærekraftsutfordringer og den potensielle innvirkningen av nye teknologier og digitaliseringsprosesser på individ- og samfunnsnivå
  • kan forstå hvordan digitalisering og digitale teknologier muliggjør og former tverrfaglig samarbeid og kan kommunisere konsepter og modeller knyttet til bruk av teknologi på en strukturert måte
  • kan forklare viktigheten av brukerkunnskap, erfaringskunnskap og oppsummert forskning i klinisk beslutningstaking og viktigheten av brukerorienterte perspektiver i bruk og utvikling av teknologi
  • kan drøfte etiske, sosiale og politiske utfordringer som oppstår i skjæringspunktet mellom teknologi og samfunn
  • kan undersøke relevante og virkelige problemstillinger fra flere perspektiver og kritisk vurdere helsepåstander i media
  • kan identifisere målrettede kunnskapsbaserte forebyggingstiltak for å redusere forekomsten av alvorlige ulykker og skader

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier.

Studentene har simulerings- og ferdighetstrening i bruk av relevant sambandsutstyr, IKT-utstyr knyttet til operative forhold, operative handlingsalgoritmer samt ledelse, triage, organisering og beslutningstaking.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på studiegrupper.
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening, inkludert øvelser

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker, 3000 ord (+/- 10 %)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med PARA3000 Ambulanseoperativt arbeid.
  • 10 studiepoeng overlapp med PMED2000 Operativt arbeid og pasientsikkerhet
  • 3 studiepoeng overlapp med PMED1070 Teknologi og samfunn
  • 2 studiepoeng overlapp med PMED1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten.