Programplaner og emneplaner - Student
PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intellectual Disabilities and Mental Health
- Studieprogram
-
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innføring i årsaker til utviklingshemming og hvilke utfordringer dette medfører i dagliglivet og for deltakelse i samfunnet. God psykisk helse er sentralt for livskvaliteten til den enkelte, og tidlig avdekking av psykisk lidelse er derfor viktig.
Emnet gjennomgår hovedgrupper av psykisk lidelse og ulike behandlingsformer og tiltak som kan gjennomføres. Ved gjennomføring av behandling/tiltak er samarbeid med bruker, pårørende og andre faginstanser betydningsfullt. Juridiske rammer for og etiske dilemma i tjenesteutføringen vil også bli belyst.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- drøfte årsaker til og kjennetegn ved utviklingshemming/utviklingsforstyrrelser
- redegjøre for utfordringer utviklingshemming gir i dagliglivet og sårbarhetsfaktorer for psykisk lidelse
- redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
- redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
- gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
- redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
- redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
- planlegge, gjennomføre og evaluere ulike tiltak/miljøbehandling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
- argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
- samarbeide med pårørende
- bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Closed book examination. No handwritten notes are permitted. A basic electronic calculator may be used.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske gruppesamlinger
- 3 individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen. Skriftlig sammendrag på 1000 ord (+/- 10 %). Presentasjon i gruppesamling med medstudentrespons
Vurdering og eksamen
Internal examination, with two examiners present. External examiner is used periodically.
Hjelpemidler ved eksamen
Students should be aware that a master's degree in a related engineering discipline (electrical, construction, building services, architectural engineering or renewable energy) and relevant undergraduate courses covering the topics of basic indoor climate, and heat and mass transfer is recommended in order to complete this course.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.