EPN-V2

PHVIT9510 Begreps- og teoriutvikling i helsevitenskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Concept and Theory Development in Health Sciences
Studieprogram
Ph.d.-program i helsevitenskap
Doktorgradsstudium i helsevitenskap - enkeltemneopptak
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.

Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter inspirasjon fra filosofi og humaniora, og avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. I kurset legges det vekt på dialogen mellom teori og empiri i analyse, valg av analytiske redskaper, utvikling av empiribaserte og/eller teoriinspirerte analysemodeller og generering av teori på grunnlag av empiri. Betydningen av kontekstsensitive analyser og hva det kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. I emnet drøftes også ulike kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter.

Årets innretning: Datainnsamling og analyse- et systematisk og kreativt arbeid

Forkunnskapskrav

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
  • har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske analytiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
  • ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
  • delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
  • identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold

Læringsutbytte

Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.

Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Emnet går over fire eller fem dager, avhengig av antall deltakere, først en tre dagers bolk om våren, deretter en eller to siste dager ca. 10 uker senere. Den/de siste dagen/e får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra emneansvarlig og emnedeltakere. Hver deltaker må gi tilbakemelding på essay til to medkandidater.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjonsendringer og endringsledelse med relevans for offentlig virksomhet
  • inngående kunnskap om strukturelle, kulturelle og omgivelsesmessige betingelser og virkemidler for endring

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike teoretiske perspektiver på organisasjoner og organisasjonsendringer
  • kritisk vurdere fordeler og ulemper med ulike typer virkemidler for endring
  • anvende faglig kunnskap om organisasjon og ledelse for å kritisk vurdere lederens handlingsrom til å gjennomføre endringer under ulike betingelser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått-Ikke bestått

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et notat på maks 2 sider med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jfr. vurdering/eksamen).

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal legge et godt og tidlig grunnlag for det videre arbeidet med semesteroppgaven.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Opptakskrav

Professor Marit Haldar og førsteamanuensis Wenche Bekken