Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9300 Kvantitative metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quantitative Methods
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i helsevitenskapDoktorgradsstudium i helsevitenskap - enkeltemneopptak
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. It takes a critical perspective of quantitative methodology related to research processes where quantitative design is relevant. The course also covers how the choice of different quantitative methods affect the quality of research. The application of different designs (cross-sectional, longitudinal, clinical trial, experimental) and advanced statistical analysis (regression analysis, repeated measurement, survival analysis, power analysis) is discussed.
Forkunnskapskrav
Admission to the PhD programme.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Læringsutbytte
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- is at the forefront of knowledge in selected quantitative methods
- is at the forefront of knowledge of selected quantitative analyses, interpretations, and forms of documentation in the field
- can evaluate the usefulness and application of different quantitative designs in health science research processes
Skills
The PhD candidate can
- plan a health science research project with relevant quantitative designs and methods
- analyse, interpret, and disseminate the results of quantitative research
- address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in quantitative methodology
General competence
The PhD candidate can
- argue in favour of particular quantitative approaches based on scientific theory
- identify relevant ethical issues and conduct research based on quantitative methodology with professional integrity
- can participate in discussions on quantitative methodology
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet utgjør et nødvendig grunnlag for påfølgende emner innen masterprogrammet. Temaer som inngår er: lineær algebra, med fokus på abstrakte indreproduktrom, similaritetstransformasjoner og diagonalisering, samt kvadratiske former og positiv definithet. Vektoranalyse med anvendelser i termodynamikk. Klassifisering og løsning av ordinære og partielle differensiallikninger, med fokus på Laplace- og Fouriertransformer. Variasjonsregning med anvendelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskap:
Studenten
- kan klassifisere matriser ut fra positiv definithet og egenstruktur.
- kan forklare sammenhengen mellom egenskaper til en kvadratisk form og dens tilhørende matrise.
- kan forklare hvordan oppførselen til differensial-likninger bestemmes fra Eulers likning.
- kan forklare forskjellen på en variasjonsoperator og en differensialoperator og redegjøre for tilfeller hvor variasjonsoperatoren skal anvendes.
- kan forklare en Fourier-rekke ansett som projeksjoner på et underliggende funksjonsrom.
- kan klassifiere en partiell differensial-likning og redegjøre for løsningsmetoder, deri Fourier og Laplacetransformer.
Ferdigheter:
Studenten
- kan beregne egenstrukturen til en kvadratisk matrise og bestemme diagonaliserbarhet og positiv definithet.
- kan anvende Gram-Schmidt prosessen for å konstruere en ortonormal basis for et gitt indreproduktrom.
- kan anvende flervariabel integrasjon og vektoranalyse til å løse relevante ingeniørproblem.
- kan løse relevante parabolske, hyperbolske og elliptiske partielle differensiallikninger ved hjelp av Fourier og Laplacetransform.
- kan anvende variasjonsregnig til å utlede differensiallikninger basert på minimering av integral-uttrykk.
- kan bruke prinsippet om minste virkning til å utlede Euler-Lagrange likningene for klassisk mekanikk.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan mestre matematikkens formspråk til å formidle omfattende og uavhengig arbeid.
- kan diskutere faglige problemer innen maskinteknologi med kolleger med etablert terminologi innen ingeniørmatematikk.
- kan bidra til innovasjon og originale løsninger ved å anvende diverse matematisk modelleringsparadigmber og klassifiseringsmetoder.
- kan modellere fenomener innen faststoffmekanikk, fluidmekanikk og mekatronikk ved hjep av matematikkens formspråk; i særdeleshet partielle differensial-likninger, variasjonsmetoder og lineære avbildninger.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of their area of study and can identify relevant issues to clarify the need for research and professional development
- has in-depth knowledge of the research process
Skills
The student
- can analyse relevant theories and issues to initiate a research, quality or development project
- can use relevant research methods in their own work
- can analyse and deal critically with various sources of information and use them in scholarly arguments in their own research, quality or development project
- can carry out a limited, independent research, quality or development project in accordance with applicable norms for research ethics
General competence
The student
- can communicate relevant issues, analyses and conclusions from their own research, quality or development project to both the general public and academia
- can contribute to new thinking, innovation processes and evidence-based practice in the health services and in health-promoting work
Hjelpemidler ved eksamen
6 timer skriftlig eksamen under tilsyn.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Vurderingsuttrykk
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Sensorordning
The master’s thesis written by one or two students. Large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students on application.
The content and scope of the different forms of master's theses:
- Monograph: Recommended scope of a monographic assignment is 13,000 words +/- 10%
- Scientific article: The thesis must include a manuscript in the form of at least one article that is in accordance with the author guidelines for a relevant scientific journal, and a supplementary memo/introductory chapter to the article-based thesis ('kappe') that elaborates on the theoretical and methodological considerations underlying the article. The layout, structure and scope of the article must comply with the guidelines of the journal in question. If the maximum length is not stated in the relevant journal's author guidelines, the maximum length is 8,000 words The supplementary memo/introductory chapter to the article-based thesis ('kappen') must have a scope of 3000 words +/- 10%
The thesis can be written in English or a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
Opptakskrav
Grade scale A-F.