Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9300 Kvantitative metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quantitative Methods
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i helsevitenskapDoktorgradsstudium i helsevitenskap - enkeltemneopptak
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet utgjør et nødvendig grunnlag for påfølgende emner innen masterprogrammet. Temaer som inngår er: lineær algebra, med fokus på abstrakte indreproduktrom, similaritetstransformasjoner og diagonalisering, samt kvadratiske former og positiv definithet. Vektoranalyse med anvendelser i termodynamikk. Klassifisering og løsning av ordinære og partielle differensiallikninger, med fokus på Laplace- og Fouriertransformer. Variasjonsregning med anvendelser.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- is at the forefront of knowledge in selected quantitative methods
- is at the forefront of knowledge of selected quantitative analyses, interpretations, and forms of documentation in the field
- can evaluate the usefulness and application of different quantitative designs in health science research processes
Skills
The PhD candidate can
- plan a health science research project with relevant quantitative designs and methods
- analyse, interpret, and disseminate the results of quantitative research
- address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in quantitative methodology
General competence
The PhD candidate can
- argue in favour of particular quantitative approaches based on scientific theory
- identify relevant ethical issues and conduct research based on quantitative methodology with professional integrity
- can participate in discussions on quantitative methodology
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesnigner og øvinger (inkludert oppgaveløsning og python-programmering for å løse relevante matematiske problemer).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.
- En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
- En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
- Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
- En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
- Individuell skriftlig eksamen på fire timer som teller 60%
De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Eksamensresultat kan påklages.
Vurderingsuttrykk
PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett.
Fysiske ordbøker som er godkjent av institusjonen kan benyttes.
Sensorordning
Gradert skala A-F
Opptakskrav
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.