EPN-V2

PHUV9470 Inkludering og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Inclusion and Diversity
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det gis gradert karakter: A-F

Læringsutbytte

Det benyttes intern og ekstern sensor på del 1 og del 2.

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt og ledelse

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Participants must formulate a research question on the theme "Inclusion and diversity", including a brief draft of 250 words, for their individual essay no later than 10 days after the completion of the course. The research question and draft must be approved by the course instructors. The participants will receive feedback on the draft from a course instructor a week after the initial submission of their draft and need to be taken into consideration in the submission of their final paper (see ‘Assessment’ for details).

80 % attendance of the time of the course is required. If a participant has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 2,000 words plus a reference list on a given topic.

Vurdering og eksamen

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema , metode og datagrunnlag

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er

  • oppgave og metodeseminar
  • veiledning
  • individuelt arbeid

Studenten har krav på tre veiledninger, hvorav én er obligatorisk.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Én obligatorisk veiledning der studenten legger fram prosjektskisse og problemstilling for bacheloroppgaven til godkjenning. Veiledningen må finne sted før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

For utfyllende informasjon om deltakelse i faglige aktiviteter, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng). 

Opptakskrav

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave.

  • Bacheloroppgaven skal være på 9000 ord (+/- ti prosent).
  • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 4500 ord (+/- ti prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten.

Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen skal:

  • Bacheloroppgaven være på 14 000 ord (+/- ti prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
  • 7000 ord (+/- ti prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.