EPN-V2

MAERN4100 Energi og næringsstoffer Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy and Nutrients
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.;

Anbefalte forkunnskaper

Etter å ha fullført ph.d.-programmet i profesjonsstudier har kandidaten følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Kandidaten

  • er fortrolig med forskningsfronten/kunnskapsfronten innen studier av profesjoner, profesjonsutøvere og profesjonell yrkesutøvelse
  • har bidratt til kunnskapsfronten innen den del av profesjonsstudier stipendiaten har valgt å spesialisere seg i
  • kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier og metoder innen feltet profesjonsstudier
  • behersker sentrale vitenskapsteoretiske begreper og resonnementer og kan anvende disse i refleksjon over egen og andres forskning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utøve selvstendig forskningsarbeid på internasjonalt nivå
  • kan initiere forskningsprosjekter innen studier av profesjoner, profesjonsutøvere og profesjonell yrkesutøvelse
  • kan synliggjøre og formidle forskningsresultaters praktiske relevans
  • kan formulere kritikk av andres arbeider innen eget fagområde

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra selvstendig i komplekse, tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler
  • kan utøve egen forskning med faglig integritet og identifisere relevante etiske problemstillinger i egen og andres forskning
  • kan delta i debatter innenfor fagområdet i nasjonale og internasjonale fora
  • kan bidra med faglig vel funderte innspill i samfunnsdebatten
  • kan arbeide innen virksomheter der det stilles høye krav til vitenskapelig innsikt og analytisk tenkninga

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Flervalgsoppgave, minimum 80 prosent riktig svar innen en gitt tidsfrist

Læringsutbytte

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeids- og undervisningsformer

None.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Det blir nytta ein gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikkje bestått eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Deleksamen 1:

Det blir nytta ekstern og intern sensor på den munnlege eksamenen.

Deleksamen 2:

Det blir nytta ekstern og intern sensor. Normalt er rettleiaren den interne sensoren.

Vurderingsuttrykk

Profesjonsstudier er studier av profesjoner, profesjonsutøvere og profesjonell yrkesutøvelse. Dette omfatter undersøkelser av profesjonenes samfunnsmessige rolle, deres kunnskapsmessige og etiske handlingsgrunnlag, de institusjonelle rammene for yrkesutøvelse, arbeidsmarked og karrieremønster, profesjonskvalifisering og profesjonsidentitet.

Ph.d.-programmet i profesjonsstudier skal utdanne selvstendige forskere på høyt nivå, i samsvar med anerkjente vitenskapelige og etiske prinsipper. Utdanningen skal kvalifisere for forskningsvirksomhet og annet arbeid der det stilles høye krav til vitenskapelig innsikt og analytisk tekning.

Kandidatene skal utvikle en oversikt over og innsikt i profesjonsstudier som et flerfaglig forskningsfelt preget av teoretisk og metodisk mangfold. Profesjonsstudiers flerfaglige karakter medfører at forskningen utvikles i nær forbindelse med utviklingen av teorier og metoder i tilgrensende disipliner og fagområder.

Sensorordning

Det vises til Forskriften §2.1-2.6 og Retningslinjer for behandling av søknader om opptak på ph.d.-program ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det er utarbeidet eget søknadsskjema for opptak på programmet. Se også Senter for profesjonsstudiers nettsider for informasjon om ph.d.-programmet, søknadsfrist m.m.

For å bli tatt opp til ph.d.-programmet i profesjonsstudier kreves det normalt at søker har fullført 2-årig masterutdanning (120 studiepoeng) eller hovedfag. Kandidater med kortere masterutdanninger kan i enkelte tilfeller tas opp etter helhetlig vurdering dersom kvalitet og omfang er tilsvarende.

Søknad om opptak skal inneholde:

  • Dokumentasjon for den utdannelsen som skal ligge til grunn for opptaket
  • Hovedfags-/masteroppgaven
  • Prosjektbeskrivelse (5-10 sider)
  • Dokumentasjon på (eventuelt tilsagn om) finansiering av utdanningen
  • Fremdriftsplan for gjennomføring av utdanningen
  • Eventuelle planer for opphold ved annen institusjon
  • Plan for opplæringsdelen
  • Eventuelle forslag til veileder(e). Veileder må være oppnevnt seinest en måned etter oppstart.

Grunnlaget for opptak er en samlet vurdering av kvaliteten på hovedfags-/masteroppgaven, karakterer på hovedfags-/masterstudiet, prosjektbeskrivelsens relevans og kvalitet samt finansiering. Ved vurdering vil det bli lagt spesiell vekt på karakterene på hovedfags/masternivå, og særlig på masteroppgaven. Søkere skal normalt ha karakteren A eller B på masteroppgaven for å bli tatt opp. Doktorgradsutvalget ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet avgjør søknader om opptak.

Opptak på ph.d.-programmet i profesjonsstudier skjer normalt for en periode på tre år med mulighet for pliktarbeid. Opptaket formaliseres i en kontrakt mellom doktorgradskandidaten, veileder og Senter for profesjonsstudier, evt. også mellom Senter for profesjonsstudier og ekstern institusjon. Kontrakten angir partenes gjensidige rettigheter og plikter. Kontrakten skal videre angi tema for avhandlingen, avtaleperiode, finansieringsplan, veiledningsforhold, arbeidssted og opplæringsdel. Jfr. Forskriften §2.6 og Avtale ved opptak til ph.d.-utdanning ved OsloMet.

Emneoverlapp

Pass or fail.