Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9360 Aksjonsforskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Action Research: Epistemology, Methodology and Ethics in Action Research Projects
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Approved by the Doctoral Committee 24 May 2018. Minor changes approved 27.04.2020.
This PhD course is open for candidates at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD candidates and academic employees.
Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).
In this PhD course, epistemological, methodological, and ethical perspectives on action research will be presented, discussed and related to examples of research projects. Reflections on connections between epistemological conceptual frameworks and practical choices in educational action research are emphasized.
Læringsutbytte
On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:
Knowledge
The candidate
- has in-depth knowledge of epistemological and methodological perspectives on Action Research projects
- has in-depth knowledge of the role of the researcher in action research projects
Skills
The candidate:
- has gained methodological competence in understanding and engaging in Action Research at a sufficiently high level to develop knowledge in his/her field of study.
- can give academically competent written presentations of a relevant topic within action research
General competence
The candidate:
- can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and practices based on developed methodological competence in Action Research
- has sufficient ethical competence to identify relevant ethical challenges in his/her research process.
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over kunnskapsstatus og utviklingspotensial for det kunst og designdidaktiske forskningsfelt. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, undervisningspraksis og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Etiske perspektiv innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
- har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom.
- har inngående innsikt i nasjonal og internasjonal fagdidaktisk forsking for et avgrenset fagområde.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og reflektere over fagfeltets rolle knyttet til det brede samfunnsoppdraget etablert gjennom FNs bærekraftsmål.
- kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og internasjonal forskning.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenkning i en forskings- og utdanningskontekst.
- kan identifisere etiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.
Vurdering og eksamen
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til
teori og praksis står sentralt.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En individuell, skriftlig besvarelse, inkludert visuell fremstilling av kunnskapsstatus innen selvvalgt tema i det kunst og designdidaktiske forskningsfelt. Omfang: 1500-2000 ord.
- Deltakelse på FoU-seminar som både inkluderer individuell presentasjon av arbeidskrav for medstudenter og lærer; og som rolle som opponent for medstudent.
Sensorordning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang: 3500-4000 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
Eksamen kan påklages.
Opptakskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.