Programplaner og emneplaner - Student
PHUV9340 Diskurs og makt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Discourses and Power
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course will address sustainability from a regional, urban and rural site-specific context. The focus will be on interdisciplinarity and co-creation in cities and regions. Co-creation integrates the interests of citizens and other stakeholders with innovative experiences in urban and regional settings such as city centres, neighbourhoods, learning arenas, and local business clusters. The course will introduce candidates to the perspectives for critically analysing the roles these societal practices and processes have in achieving new ways of creating sustainable societies. Universal design principles can strengthen participation by citizens, and all digital tools facing the general public should have good usability and accessibility. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.
The course will address the following, non-exclusive themes:
-
- Smart cities
- Participation
- The interplay between place attachment and co-creation
Anbefalte forkunnskaper
- Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
- Tospråklighet og styringsdokumenter.
- Ord og begrepslære.
- Leseteorier og lesing av fagtekster.
- Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
- Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
- grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
- ordlæring
- lesestrategier
- flerkulturalitet
- grammatiske kategorier
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge for læring gjennom lesing
- øke elevenes metaspråklige bevissthet
- forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
- kan vise toleranse og inkluderende holdninger
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende didaktisk og pedagogisk forskning i analyse av ulike formidlingssituasjoner
- har avansert forståelse og kunnskap om kunsten og kulturens betydning for samfunn og individ
- har spesialisert kunnskap om læringsteori og metodikker knyttet opp mot utvalgte målgrupper som barn, unge eller andre lærende
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kvalitative formidlingsteknikker og visuelle fremstillinger i dialog med publikum
- kan tilpasse formidling av kunst- og kulturmateriale til ulike krav og sammenhenger basert på eksisterende forskning og utviklingsarbeid, gjeldende lover og rammeverk
- kan utvikle, anvende og argumentere for nye formidlingsformer, metoder og verktøy
- kan legge til rette for kritisk refleksjon hos utvalgte målgrupper om kunst, kultur og aktuelle samfunnskoblinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan aktivt og dialogisk samarbeide med andre fagpersoner i og utenfor eget fagfelt
- kan bidra til å gjøre kunst- og kultur tilgjengelig for utsatte grupper gjennom målrettet tilrettelegging og medvirkning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider.
- Arbeidskrav 2: Arbeidskrav i kvalitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
- Arbeidskrav 3: Arbeidskrav i kvantitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
Formålet med arbeidskravene er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist
Vurdering og eksamen
Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Participation is therefore mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching and required to attend at least 80 percent of teaching days. In special cases of documented illness, the course leader may accept exceptions to this requirement. In these cases, lack of participation can be substituted with alternative arrangements such as writing a reflection note. Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit a final essay.
The course requirements are:
- A plenary presentation on a subject decided in collaboration with the course lecturer.
- A prepared opposition to at least one other presentation.
- 80 % attendance is required.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt.
Opptakskrav
Emnene MAART4100 Introduksjon til metoder og etikk i kunstterapi, MAART4200 Kartlegging og intervensjonsmetoder i kunstterapi og MAART4300 Kunstterapi i forebygging, behandling og rehabilitering.