EPN-V2

PHBA8230 Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention Emneplan

Engelsk emnenavn
Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention
Studieprogram
PhD Programme in Behavior Analysis
Ph.d.-program i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • teknisk opplæring i grupper
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Forkunnskapskrav

Det er tre arbeidskrav tilknyttet emnet:

1) En praktisk produksjon - lyd. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av lyd, og få innsikt i viktige aspekter ved lydproduksjon

2) En praktisk produksjon - video. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av video, og få innsikt i viktige aspekter ved videoproduksjon

3) En praktisk produksjon - foto. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske grunnleggende fotografering, og få innsikt i viktige aspekter ved fotografering.

For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfanget på de praktiske produksjonene vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.

Studenter som ikke leverer til frister gitt i kursplanen, eller som er avtalt med faglærer, og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding på produksjonen. Alle tre arbeidskravene må være bestått for å gå opp til eksamen.

For å sikre studentenes læringsutbytte er følgende aktiviteter obligatoriske (verktøyopplæringer):

  • Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
  • Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
  • Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
  • Opplæring publiseringsverktøy.

Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring. Studenter som ikke deltar på verktøyopplæringen, mister eksamensretten.

Det er også obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.

Ved fravær fra obIigatorisk verktøopplæring eller ved fravær utover 20 prosent av forelesningene, kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Læringsutbytte

Eksamen i emnet er en fire timers skriftlig skoleeksamen.

Innhold

Diagnostic criteria, history of the concept of "autism" (including myths), epidemiology, aetiology, theories of the influence of medical and nutritional factors, successful intervention strategies, clinical practice, working with service providers to disseminate best practice, criteria for finding and validating ESTS.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

All

Vurderingsuttrykk

Pass / Fail

Sensorordning

One internal examiner