EPN-V2

PENG9640 Advanced Topics in Mathematical Methods: Applications to Natural Sciences Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Topics in Mathematical Methods: Applications to Natural Sciences
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The course in Advanced Topics in Mathematical Methods: Applications to Natural Sciences covers carefully selected subjects chosen for their direct relevance to students' prospective doctoral research. The course material is curated in collaboration with the thesis supervisor, fostering a self-directed study experience under expert guidance. Each student needs to hand in a project report of about 5-7 pages within the course's comprehensive scope of study. Culminating the course, each student presents a seminar on a specific topic based on the project report. Other students are expected to take an active role in these seminars as participants. In addition to the project report and seminar, there is an oral examination. The number of lectures depends on the number of students taking the course and their (research) interests.

Anbefalte forkunnskaper

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier

Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via OsloMets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.

Digitale læringsressurser

Det benyttes videobaserte forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.

Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film/video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper.

Case

Case benyttes til å oppøve refleksjons- og analyseferdigheter. Historiene presenteres etter nærmere gitte kriterier. Refleksjoner løses individuelt eller i grupper.

Gruppearbeid og individuelt arbeid

Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag eller deler kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. De får øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskriving kan benyttes for å dele kunnskap og produsere tekster sammen.

Diskusjonsforum

Studentene skal delta i digitale diskusjoner i sikre kanaler. Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Medstudenter og faglærere bidrar med tilbakemeldinger. Studentene oppfordres til å være aktive i diskusjoner ved eget arbeidssted og i andre faglige fora. Studentinitiert samarbeid vil bli støttet og presentert digitalt.

Samlinger

Samlinger foregår digitalt og ved bruk av hybridløsninger. Gjennom samlingene får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Læringsutbytte

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student:

  • Possesses comprehensive knowledge in specific advanced mathematical methods within the realm of the course, supplementing their existing specialization in applying mathematical methods in applied sciences.
  • Demonstrates an advanced command of mathematical methods relevant to their doctoral research, positioning them at the forefront of knowledge in their chosen field.

Skills

Upon successful completion of the course, the student can:

  • Apply advanced theoretical knowledge and mathematical techniques to solve intricate problems encountered in the application of mathematical methods.
  • Strategically plan and execute scholarly endeavors within the scope of their doctoral research project, employing advanced mathematical methodologies.
  • Critically analyze existing mathematical theories, methods, and solutions, both in theory and practical application, fostering a deeper understanding of complex mathematical problems.

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • Demonstrates competence in conducting extensive literature reviews, engaging in self-directed study, and employing research-based learning methodologies in advanced mathematical concepts.
  • Applies acquired knowledge and skills to tackle sophisticated tasks and projects encountered in the domain of advanced mathematical methodologies.
  • Effectively communicates intricate mathematical concepts, analyses, and solutions to audiences with varying levels of mathematical expertise, showcasing the ability to bridge specialist and non-specialist communication gaps.
  • Exhibits the capacity to recognize the necessity for innovation within the realm of advanced mathematical methodologies and can initiate innovative approaches within their expertise.

Arbeids- og undervisningsformer

The course is carried out by research-based learning and includes a major study (project) based on individual work and is supervised by one or more supervisors (internal/external). There are a number of minimum eight (8) lectures given by the course responsible teacher. The actual number of lectures depends on the number of students taking the course and their (research) interests. Culminating the course, each student presents a seminar on a specific topic based on the project report. Other students are expected to take an active role in these seminars as participants.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

The exam consists of two parts:

  1. An individual written assignment (project report) of 5-7 pages (excluding references and appendices).
  2. An oral seminar (other students present) and an oral examination (no other student present).

The student's project report and seminar are based on the same topic. Both 1 and 2 need to be passed in order to pass the course and are graded separately.

The student needs to pass the written assignment (project report) to be able to sit for the oral seminar/ oral examination.

The written report can be appealed, the oral part of the examination cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Referring to the examination's two parts listed above:

1. All aids are allowed.

2. None, except that the students are allowed to bring their individual assignment (project report) to the seminar and oral examination.

Vurderingsuttrykk

Pass/fail.

Sensorordning

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for avansert kunnskap om mennesker med utviklingshemming sin rett til å utvikle og utrykke positiv seksualitet
  • beskrive detaljert kunnskap om medisinske forhold relatert til seksualitet og seksuell helse
  • referere til avansert kunnskap om skadelig seksuell atferd
  • redegjøre for teori knyttet til kartleggingsmetoder, opplæring og veiledning innen seksuell helse spesifikt rettet mot mennesker med utviklingshemming

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere sexologiske problemstillinger i lys av historikk og kultur som gjelder utviklingshemming
  • analysere og forholde seg kritisk til forsking og faglitteratur om utviklingshemming og seksualitet
  • analysere teorier og metoder som fremmer og hemmer seksuell helse
  • bruke relevante metoder for å samtale, veilede og sikre medvirkning
  • kommunisere seksualfaglige utfordringer med personer med utviklingshemning og fagmiljøer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle kunnskaper og ferdigheter for å fremme positiv seksualpolitikk for mennesker med utviklingshemming
  • forvalte sivile rettigheter til mennesker med utviklingshemming
  • bidra til å fremme rettigheter for mennesker med utviklingshemming