EPN-V2

PENG9640 Advanced Topics in Mathematical Methods: Applications to Natural Sciences Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Topics in Mathematical Methods: Applications to Natural Sciences
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Anbefalte forkunnskaper

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Læringsutbytte

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student:

  • Possesses comprehensive knowledge in specific advanced mathematical methods within the realm of the course, supplementing their existing specialization in applying mathematical methods in applied sciences.
  • Demonstrates an advanced command of mathematical methods relevant to their doctoral research, positioning them at the forefront of knowledge in their chosen field.

Skills

Upon successful completion of the course, the student can:

  • Apply advanced theoretical knowledge and mathematical techniques to solve intricate problems encountered in the application of mathematical methods.
  • Strategically plan and execute scholarly endeavors within the scope of their doctoral research project, employing advanced mathematical methodologies.
  • Critically analyze existing mathematical theories, methods, and solutions, both in theory and practical application, fostering a deeper understanding of complex mathematical problems.

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • Demonstrates competence in conducting extensive literature reviews, engaging in self-directed study, and employing research-based learning methodologies in advanced mathematical concepts.
  • Applies acquired knowledge and skills to tackle sophisticated tasks and projects encountered in the domain of advanced mathematical methodologies.
  • Effectively communicates intricate mathematical concepts, analyses, and solutions to audiences with varying levels of mathematical expertise, showcasing the ability to bridge specialist and non-specialist communication gaps.
  • Exhibits the capacity to recognize the necessity for innovation within the realm of advanced mathematical methodologies and can initiate innovative approaches within their expertise.

Arbeids- og undervisningsformer

10 studiepoeng overlappende med AKUTT6100.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

The exam consists of two parts:

  1. An individual written assignment (project report) of 5-7 pages (excluding references and appendices).
  2. An oral seminar (other students present) and an oral examination (no other student present).

The student's project report and seminar are based on the same topic. Both 1 and 2 need to be passed in order to pass the course and are graded separately.

The student needs to pass the written assignment (project report) to be able to sit for the oral seminar/ oral examination.

The written report can be appealed, the oral part of the examination cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.

Vurderingsuttrykk

MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Sensorordning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid