EPN-V2

PENG9580 Advanced Topics in Biomedical Engineering Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Topics in Biomedical Engineering
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Biomedical engineering includes medical electronics, medical imaging systems, modeling of biological systems, analytical measurements methods, working mechanisms and applications of medical devices and equipment. This course aims to familiarize and expand the expertise of the students with the theoretical and practical considerations relevant to the design and development of most advanced and available methods, tools, and systems in medical diagnostics. It will also provide an overview of important applications for diagnostic procedures that will include modelling of organs and tissues, developing diagnostic applications, and the advanced medical equipment.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Læringsutbytte

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of the course, the student in depth knowledge:

  • Identify contemporary issues and challenges in healthcare delivery in particular diagnostics.
  • Identify unmet biomedical and/or healthcare needs and apply engineering and life science principles for designing appropriate solutions.
  • Apply appropriate engineering and analytical principles to decipher, understand, and describe situations and problems in living systems.
  • Describe the key design considerations relevant to the development of diagnostics.
  • Describe the experimental tools and techniques used in diagnostic applications.

Skills

On successful completion of the course, the student can:

  • Solve quantitative problems in living systems using appropriate engineering and analytical concepts and calculations.
  • Collect, analyze, and critically evaluate experimental data.
  • Define the technical and practical factors that influence the performance of diagnosis.
  • Design solutions to current unmet biomedical and healthcare needs, taking into account key technical and practical considerations.

General competence

On successful completion of the course, the student can:

  • Communicate technical information clearly and concisely in oral and written form.
  • Demonstrate effective technical and scientific communication skills through the execution of various laboratory modules and projects.
  • Read scientific journal papers with a cross-disciplinary approach.

Arbeids- og undervisningsformer

Students will learn through a combination of interactive lectures, case studies, literature analyses, and guest lectures. Internal presenters in the course are from different departments. External presenters are from hospital, medical companies and interest organization with a cross-dissiplinary background.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte

Generell kompetanse

Studenten har:

  • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
  • respektfulle og inkluderende holdninger overfor barn og unge med særskilte behov

Vurderingsuttrykk

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Sensorordning

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 750 ord +/- 10% om et oppgitt tema. Litteraturliste kommer i tillegg.
  2. Et individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 750 ord +/- 10% om et oppgitt tema. Litteraturliste kommer i tillegg.

Formålet med de to arbeidskravene er at studentene tilegner seg dybdekunnskap om et bestemt spesialpedagogisk tema, og at de jobber selvstendig med relevant fag- og forskningslitteratur. Arbeidskravet skal videre gi studentene anledning til å knytte sammen teori og praksis.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20 % og 30 % vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30 % vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.