Programplaner og emneplaner - Student
PENG9550 Cloud Computing and Security Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cloud Computing and Security
- Studieprogram
-
PhD Programme in Engineering Science
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet har fokus på helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere på befolknings, - gruppe- og individnivå, innenfor kommunehelsetjenesten, på helsestasjon for barn (0-5 år), i skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (6-20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktninghelsetjeneste. Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Emnet er forankret i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse. Kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler) står sentralt i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Hver besvarelse vurderes av en sensor. Tilsynssensor evaluerer eksamens- og sensurordningen.
Læringsutbytte
Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of the course, the student:
- has a deep understanding of how cloud computing, large services and infrastructures play a crucial role in todays digitised society;
- has an interdisciplinary view on cloud computing due to its central role in the digitised society;
- understands the fundamental principles of distributed computing and particularly cloud computing;
- understands the importance of virtualisation in distributed computing and how this has enabled the development of cloud computing;
- understands the business models that underlie cloud computing;
- has an understanding of the architecture and concept of different cloud models: IaaS, PaaS, and SaaS;
- is knowledgeable in the various methods available to monitor and evaluate cloud infrastructure;
- has a deep knowledge of the common security issues in the field of cloud computing;
- has an understanding of the concept of threat intelligence in the field of cloud computing;
- understands the use of security policies as part of the overall security strategy of an organization;
Skills
On successful completion of the course, the student can:
- design highly distributed digital systems.
- create virtual machine images and deploy them on a cloud.
- design and develop scalable cloud-based applications by creating and configuring virtual machines in the cloud.
- analyse cloud infrastructures with regard to properties such as resilience, security, performance and manageability.
- identify cloud security weaknesses by recognising and discovering threats and vulnerabilities to cloud computing.
- implement cloud features to secure and harden the infrastructure.
- use tools to monitor and evaluate cloud infrastructure.
- use tools to analyse system logs to detect possible security or performance problems.
General competence
On successful completion of the course, the student:
- can discuss his/her area of expertise with a non-expert audience by combining insights across disciplines.
- can discuss and debate the impact of technological development on our society in the future
Innhold
10 studiepoeng overlapp med HEL6120 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 10 stp. for studenter uteksaminert 2016 - 2018. 10 studiepoeng overlapp med HEL6920 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 15 stp. for studenter uteksaminert 2019 og 2020.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå
- kan kritisk reflektere over hvordan variasjon i helsekompetanse påvirker brukergruppers mestring og hvordan de forstår, vurderer og anvender helseinformasjon
- kan gjøre rede for helsesykepleiers rolle i samfunnet
- kan gjøre rede for samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen og for det tverrsektorielle folkehelsearbeidet
- kan kritisk vurdere ulike kulturers betydning for det helsefremmende- og forebyggende arbeidet
- kan gjøre rede for etniske grupper og urbefolkningers rettigheter
- kan drøfte etikk i relasjon til inkludering og likeverd
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende en kunnskapsbasert tilnærming i det systematiske folkehelsearbeidet
- kan arbeide helsefremmende og forebyggende i møte med barn, unge og deres familier inklusive flyktninghelsetjenesten
- kan planlegge, administrere og utvikle helsesykepleietjenesten i kommunen i overensstemmelse med lover, forskrifter, rammebetingelser og lokale forhold
- kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet
Generell kompetanse
- kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
- kan vurdere, samt formidle kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov, og videre utøve en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
- kan reflektere over etiske dilemmaer i fagutøvelsen med utgangspunkt i ulike etiske prinsipper og teorier
- kan implementere og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
- kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor epidemiologi
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
- gjennomført og bestått digital flervalgstest, med tre forsøk innen en uke
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 6 timer. Omfang: Inntil 3000 ord.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Sensorordning
Gradert skala A-F.