EPN-V2

PENG9550 Cloud Computing and Security Emneplan

Engelsk emnenavn
Cloud Computing and Security
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet har fokus på helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere på befolknings, - gruppe- og individnivå, innenfor kommunehelsetjenesten, på helsestasjon for barn (0-5 år), i skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (6-20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktninghelsetjeneste. Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Fagområdets historie og plass i dagens samfunn er sentralt. Emnet er forankret i helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesykepleiers fagutøvelse. Kunnskapsbasert praksis (forskning, empiri og brukerperspektiv i like deler) står sentralt i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Hver besvarelse vurderes av en sensor. Tilsynssensor evaluerer eksamens- og sensurordningen.

Læringsutbytte

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of the course, the student:

  • has a deep understanding of how cloud computing, large services and infrastructures play a crucial role in todays digitised society;
  • has an interdisciplinary view on cloud computing due to its central role in the digitised society;
  • understands the fundamental principles of distributed computing and particularly cloud computing;
  • understands the importance of virtualisation in distributed computing and how this has enabled the development of cloud computing;
  • understands the business models that underlie cloud computing;
  • has an understanding of the architecture and concept of different cloud models: IaaS, PaaS, and SaaS;
  • is knowledgeable in the various methods available to monitor and evaluate cloud infrastructure;
  • has a deep knowledge of the common security issues in the field of cloud computing;
  • has an understanding of the concept of threat intelligence in the field of cloud computing;
  • understands the use of security policies as part of the overall security strategy of an organization;

Skills

On successful completion of the course, the student can:

  • design highly distributed digital systems.
  • create virtual machine images and deploy them on a cloud.
  • design and develop scalable cloud-based applications by creating and configuring virtual machines in the cloud.
  • analyse cloud infrastructures with regard to properties such as resilience, security, performance and manageability.
  • identify cloud security weaknesses by recognising and discovering threats and vulnerabilities to cloud computing.
  • implement cloud features to secure and harden the infrastructure.
  • use tools to monitor and evaluate cloud infrastructure.
  • use tools to analyse system logs to detect possible security or performance problems.

General competence

On successful completion of the course, the student:

  • can discuss his/her area of expertise with a non-expert audience by combining insights across disciplines.
  • can discuss and debate the impact of technological development on our society in the future

Innhold

10 studiepoeng overlapp med HEL6120 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 10 stp. for studenter uteksaminert 2016 - 2018. 10 studiepoeng overlapp med HEL6920 Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå, 15 stp. for studenter uteksaminert 2019 og 2020.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid på befolknings-, gruppe- og individnivå
  • kan kritisk reflektere over hvordan variasjon i helsekompetanse påvirker brukergruppers mestring og hvordan de forstår, vurderer og anvender helseinformasjon
  • kan gjøre rede for helsesykepleiers rolle i samfunnet
  • kan gjøre rede for samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen og for det tverrsektorielle folkehelsearbeidet
  • kan kritisk vurdere ulike kulturers betydning for det helsefremmende- og forebyggende arbeidet
  • kan gjøre rede for etniske grupper og urbefolkningers rettigheter
  • kan drøfte etikk i relasjon til inkludering og likeverd

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende en kunnskapsbasert tilnærming i det systematiske folkehelsearbeidet
  • kan arbeide helsefremmende og forebyggende i møte med barn, unge og deres familier inklusive flyktninghelsetjenesten
  • kan planlegge, administrere og utvikle helsesykepleietjenesten i kommunen i overensstemmelse med lover, forskrifter, rammebetingelser og lokale forhold
  • kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet

Generell kompetanse

  • kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
  • kan vurdere, samt formidle kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov, og videre utøve en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
  • kan reflektere over etiske dilemmaer i fagutøvelsen med utgangspunkt i ulike etiske prinsipper og teorier
  • kan implementere og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale teoretiske perspektiver innenfor epidemiologi

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på maks 5 studenter med muntlig presentasjon av oppgaven
  • gjennomført og bestått digital flervalgstest, med tre forsøk innen en uke

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 6 timer. Omfang: Inntil 3000 ord.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Sensorordning

Gradert skala A-F.