EPN-V2

PENG9510 Advanced Project within Structural Engineering and Building Technology Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Project within Structural Engineering and Building Technology
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Enkeltemner tilhørende PhD program i ingeniørvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The project assignment deals with complex engineering issues within the field of structural engineering and building technology. The special topics of the assignment are customised in accordance with the focus research area (PhD subject area) of the PhD students. The selected project gives the students experience in applying the theoretical knowledge, scientific methods and suitable simulation, analysis and design tools for solving complex engineering problems.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Anbefalte forkunnskaper

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
  • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
  • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Læringsutbytte

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

On successful completion of the course, the student:

  • is at the forefront of knowledge within the topic of his/her engineering project.
  • has a profound understanding of the state-of-the-art and the latest developments in the professional engineering field relevant to his/her doctoral thesis.
  • can apply the theories, methods and processes in scholarly projects as well as in professional engineering projects specific to his/her field of engineering.

Skills:

On successful completion of the course, the student can:

  • apply theoretical knowledge, scientific methods and simulation tools suitable for solving complex civil engineering problems.
  • deal with complex professional issues with an academic approach and reflect critically on established knowledge and practice within the research field of the project.
  • plan and conduct scholarly work within the topic of his/her the engineering project.
  • analyse existing theories, methods and standardised solutions on practical and theoretical engineering problems.

General competence:

On successful completion of the course, the student can:

  • apply his/her knowledge and skills to carrying out advanced tasks and projects.
  • communicate issues, analyses and solutions to both specialists and non-specialists.
  • assess the need for, and initiate innovation in his/her field of expertise.

Innhold

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjente arbeidskrav.

Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Seminars, project assignment (scholarly work), scientific report and oral presentation.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

A project assignment and an oral presentation.

Both exams must be passed in order to pass the course.

The oral exam cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.

Undervisningsspråk er norsk.