EPN-V2

PED1310 Praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I praksisemnet skal studenten anvende både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter

Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med lærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, pedagogiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer lærerstudentens menneskesyn og kompetanse. I praksisopplæringen får studentene erfaring med ulike former for undervisning, formidling, veiledning, vurdering og utviklingsarbeid, i faglig og tverrfaglig samarbeid. Progresjonen bygges opp ved å legge vekt på ulike målområder gjennom studiet, og at det stilles økende krav til studentenes selvstendige ansvar for gjennomføring av undervisning og egenvurdering av praksiserfaringer.

Første praksisperiode gjennomføres hovedsakelig i grunnskolen. Andre praksisperiode gjennomføres i videregående skole, eller ved andre læringsarenaer knyttet til pedagogisk formidling av praktiske og estetiske fag. Kulturskole, folkehøyskole, formidling- og verkstedsvirksomhet ved museum og pedagogiske kunst- og kulturarenaer kan være aktuelle praksissteder.

Det arbeides med undervisningskompetanse og profesjonskompetanse knyttet til

  • læreren og eleven - i til undervisning, ledelse av læreprosesser, formidling, kommunikasjon og relasjonelt samarbeid
  • læreren og organisasjonen - i skole som arbeidsarena, rammeverk for opplæringen, tilpasset opplæring, kollegialt samarbeid og vurdering
  • læreren og samfunnet - i egene yrkesrolle, yrkesidentitet og profesjonsfaglig utviklingsarbeid

Praksisemnet gjennomføres som et fellesemne for de to PPU-programmene ved instituttet. Tildelt praksissted er knyttet til arbeidslivsrelevans for det enkelte programs faginnhold og praksisopplæringen må sees i sammenheng med innholdet i emnene fagdidaktikk og pedagogikk.

Praksisperiodene i emnet gjennomføres som sammenhengende uker på heltid. Dette er også gjeldende for deltidsprogrammet. Praksis krever tilstedeværelse tilsvarende en full arbeidsdag. Studenter må beregne inntil 1,5 time reise hver vei, beregnet fra Campus Pilestredet.

Krav om politiattest, helsedokumentasjon og taushetsplikt

  • Det er krav om politiattest i praksisopplæring der studenter arbeider med barn og unge under opplæring. Politiattest leveres ved studiestart og må ikke være eldre enn 3 måneder ved levering. Politiattest har en gyldighet på 3 år.
  • Studentene må til enhver tid orientere seg om de regler som gjelder for medisinsk testing for farlige sykdommer.
  • Studentene må sette seg inn de lover, forskrifter og regler for taushetsplikt som gjelder på praksisopplæringsstedet og rette seg etter dem i samarbeid med sin praksislærer.

Skikkethetsvurdering

  • Studiet og praksisopplæringen er underlagt Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning og løpende skikkethetsvurdering av studenter gjennomføres.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav utover opptak til studieprogrammet.

Læringsutbytte

The objective of this course is to familiarize the student with basic business development concepts and theories in the context of newly started ventures or projects. The course provides deepened theoretical and practical knowledge about strategy, innovation, entrepreneurship, networking and business development in an international business environment. The aim is to develop capabilities and skills to act upon business and societal opportunities, needs and challenges, in order to develop successful businesses and innovations in a global and changing business environment. The student is provided with tools and framework needed to work on business development, including how to form the firm’s vision, mission, values and how to use various frameworks and tools to analyze the external environment.

The course provides a guide to theories and practices within strategy, business model development, decision making, business planning, marketing and human resource management that are related to, or relevant for, the development of new ventures and projects. The course emphasizes all aspects of the strategy process of getting new ideas to the market including the formulation, implementation, management and change of strategies. The students use their newly created ventures or project as a basis in this course. This means that students taking this course need a newly started venture or project to work on. All assignments and modules are directly linked to the students’ own projects.

Language of instruction is English.

Arbeids- og undervisningsformer

This course explicitly builds on the two compulsory courses offered in the first semester: ‘Entrepreneurship 1’ and ‘Søking etter verdiskapende ideer’. Both courses must be passed.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav, obligatorisk aktivitet og tilstedeværelse må være innfridd og godkjent for at praksisemnet kan bli vurdert til bestått.

Arbeidskrav:

  • undervisningsplaner over perioder og økter, planlagt i gruppe. Praksislærer og praksisveileder setter frist for innlevering og godkjenner før hver praksisperiode. Antall avhenger av undervisningsomfanget gjennom praksisperiodene.
  • muntlig praksisrefleksjon i gruppe etter gjennomført praksisperiode.
  • 60 dager gjennomført praksisopplæring i gruppe, tilknyttet praksisperioder i grunnskole, videregående skole og andre formidling- og læringsarenaer.

Obligatorisk aktivitet og tilstedeværelse:

  • deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisperiodene.
  • deltakelse i alle praksisgruppens arbeidsoppgaver avtalt med praksisstedet og veileder.

Tilstedeværelse i praksisopplæringen er obligatorisk og eventuelt fravær må tas igjen for å få praksisperioden godkjent. Det er kun fravær dokumentert via egenmelding, legeerklæring eller innvilget permisjon som kan tas igjen. Fravær knyttet til egen eller egne barns sykdom må dokumenteres med egenmelding og fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.

Vurdering og eksamen

For å bestå praksisemnet må

  • alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til "Godkjent".
  • alle praksisperioder være vurdert til "Bestått".

Tvil om bestått praksisperiode

Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Praksislærer ved praksisstedet gjennomfører en individuell midtveissamtale med studenten og formulerer et varsel ved behov. Det kan ved enkelte tilfeller være behov for at studenter varsles etter denne fristen.

Ikke bestått praksisperiode

Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres i emnet.

Bestemmelser om eksamen er gitt i Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.

Hjelpemidler ved eksamen

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Teaching sessions in the course are compulsory. The mininum attendance requirement is 70 per cent. Teaching sessions in this course are compulsory to acquire the necessary competencies to meet the objectives of the course; about, for and through entrepreneurship. These competencies cannot be acquired solely from reading the syllabus and/or taking the exam
  • Coursework 2: Two-pages written essay. The two-pages written essay are done in groups of 2-5 students. The page must be delivered to Patentstyret. The essay must include the team and team building process (page 1) and the product/service suggested by the group and the target market (page 2).
  • Coursework 3: Register a Studentbedrift in groups of 2-5 students by a given deadline.
  • Coursework 4: Presentation of the business plan. The presentation are done in groups of 2-5 students. The presentation must be a total of 40 minutes and will be in two parts: 20 minutes for the presentation of the business plan with the use of presentation slides (e.g. PowerPoint). 20 minutes for questions and answers. All the students in the group must be part of the presentation.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements has not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Vurderingsuttrykk

The exam in the course consists of two parts:

1) Individual essay (40 per cent of final grade):

The individual essay consists of a written essay discussing student's reflection regarding the group's strategic management issues with a scope of four to six pages. Each student is free to decide which topic to focus on, among the range of subjects studied during this course. The essay should include:

  • individual reflections regarding the dynamics of collaboration and relationships in the group related to the development process to discuss and define management issue
  • individual reflections regarding the student's role in the group
  • individual reflections about the chosen strategic management definitions for the firm

Font and font size: Arial or Calibri, 12 points. Line spacing: 1.5.

2) Term paper (60 per cent of final grade):

The term paper is written in groups and must have a scope of 10-14 pages. The term paper assignment entails submission of a complete business plan for the project identified in the previous course, ‘Søking etter verdiskapende ideer’. The term papers are group assignments involving the groups that have collectively worked on developing the value creation project throughout the semester. Font and font size: Arial or Calibri, 12 points. Line spacing: 1.5.

Both exams must be passed in order to pass the course.

If a student has to resit the exam, the student can retake each part separately. It is not necessary to take both parts.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the term paper and the portfolio for assessment.

Sensorordning

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.