Programplaner og emneplaner - Student
PDTK1120 Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Didactic Drama 2
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler tillatt.
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk 1
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplaner og fagområdets stilling og utviklingspotensial i videregående opplæring
- har kunnskap om fagområdets teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om relevante forskningsperspektiver knyttet til undervisning i videregående opplæring og arenaer for anvendt teater
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i videregående opplæring og andre arenaer for anvendt teater
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for videregående opplæring
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i VGS og andre arenaer for anvendt teater
- kan anvende ulike veilednings- og vurderingsstrategier i undervisningen
- kan drøfte og reflektere over kunstpedagogiske teorier knyttet til undervisning, tverrfaglige prosjekter og eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere og dramapedagoger på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
- kan anvende forskningsmetoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Vurdering og eksamen
Eksamen i to deler:
Eksamensdel 1: Individuell skriftlig FoU-oppgave der studenten gjennom en praktisk og/eller teoretisk studie skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige dokumentet (ca. 5000-6000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamensdel 1 teller 60% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis. Muntlig eksamen kan ikke påklages. Eksamensdel 2 teller 40% av totalkarakter.Eksamen gjennomføres i andre semester.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet
Hjelpemidler ved eksamen
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier, undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for bygg- og anleggsteknikk
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
- Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.