Programplaner og emneplaner - Student
OASV4000 Virksomhetsstyring i offentlig sektor Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Management in Public Sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styringEnkeltemner knyttet til masterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Politikere, ledere og medarbeidere i både kommunene, fylkeskommunene og statlige virksomheter styrer store økonomiske verdier i produksjonen av velferdsgoder for samfunnet. For å bidra til at dette gjøres så effektivt som mulig er det et stort behov for kunnskap og ferdigheter i å utforme, iverksette, bruke, evaluere og videreutvikle virksomhetsstyring i offentlig sektor på best mulig måte. Virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på strategi, ledelse, mikroøkonomi, budsjett og regnskap og dekker i tillegg viktige områder som mål- og resultatstyring, risikostyring, gevinstrealisering, evaluering og revisjon. Emnet bygger på regelverk, forskning og praksis både i Norge og internasjonalt.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om konstituerende styring og eierstyring i statlig- og kommunal sektor
- inngående kunnskap om virksomhetsstyring herunder mål- og resultatstyring og dynamisk budsjettering
- inngående kunnskap om utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
- innsikt i fagområdene eierstyring og virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på.
- innsikt i utilsiktede effekter og etiske problemstillinger i virksomhetsstyring i offentlig sektor
- innsikt i bruk av digitale ressuser i virksomhetsstyring i offentlig sektor
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere, kritisk vurdere og anvende informasjon fra ulike kilder i utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
- utforme og evaluere virksomhetsstyring i offentlig sektor av begrenset omfang
- utføre et mindre selvstendig forsknings- og utviklingsprosjekt med veiledning i tråd med etiske forskningsstandarder og akademiske krav innenfor virksomhetsstyring i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til å utvikle virksomhetsstyring i innovasjoner og reformer i offentlig sektor
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gjennomføres med samlinger på 2 dager gjennom semesteret med forelesninger, presentasjoner, diskusjoner og gruppearbeid. Emnet krever at studentene deltar i aktivtetene på samlingene, bruker læringsressursene på Canvas aktivt og arbeider med prosjektoppgaven. Det gis veiledning for de som ønsker det knyttet til problemstilling og utkast til prosjektoppgave.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Ordinær eksamen i emnet er en prosjektoppgave. Studentene skal skrive en prosjektoppgave enten i gruppe på inntil 3 personer eller individuelt. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ny og utsatt eksamen i emnet arrangeres som en individuell hjemmeeksamen over fire døgn (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 10-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
A practical course in analyzing text and talk.
Approved by the Doctoral Committee October 25, 2018.
This is a practical course where the students will be offered analytical tools to carry out analyses of documents, observations and/or interviews on the topics of their own research, in comparison with leading discourses as well as research knowledge and other contextual aspects. The course will also focus on strategies for discussing explanations and implications of findings. The content of the course is based on a combination of insights to discourses and power from social sciences and humanities.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
The course consists of two parts. Students are expected to participate actively in both parts.
The first part consists of a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions the students will be introduced to relevant theories and methods.
The last part is a one-day workshop at OsloMet a few weeks later. This is also mandatory. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.
Between the two parts, the students will write an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material. These papers will in part two be discussed with fellow students and teachers.
Emneansvarlig
Preparations for the course
Students are expected to read the syllabus before the first part of the course to be able to participate actively in discussions.
Work requirements
Mandatory participation at the two-days workshop in the first part of the course.
Mandatory participation at the one-day workshop in the last part of the course. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.
Attendence
80 % attendence of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3000 words plus reference list on a given topic.