Programplaner og emneplaner - Student
OAS5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis in Public Administration
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av vitenskapelige metoder, herunder samfunnsvitenskapelig eller juridisk metode. Selv om studentene i utgangspunktet selv velger tema og metode for masteroppgaven, vil interne og tilgjengelige veiledningsressurser også bli tatt hensyn til ved godkjenning av masteroppgavetema og tildeling av veileder. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt etter at alle eksamener i studiets emner er gjennomført.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
- bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
- formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Arbeids- og undervisningsformer
I emne 1 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med utvikling av elevenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende muntlige ferdigheter på 5.-10. trinn.
Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av studentenes muntlige ferdigheter, ordforråd og faguttrykk, grunnleggende mønstre i grammatikk og fonetikk samt kunnskap om engelsk som verdensspråk, med fokus på engelsk i Norge. I dette emnet inngår arbeid med flerspråklighet som ressurs og ulike typer engelskspråklige tekster i vid forstand, bl.a. multimodale tekster.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven. Prosjektplanen danner grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres én gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
- Arbeidskrav 2: En muntlig presentasjon av forskningsprosjektet på et masteroppgaveseminar. Presentasjonen skal være på maksimalt 15 minutter.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av innlevering av den skriftlige masteroppgaven og muntlig eksamen.
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid som utføres i grupper på to studenter eller individuelt. Studenter oppfordres til å skrive i grupper. Masteroppgaven skal ha et omfang på 16 000 ord +/- 10 prosent. Innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, litteraturliste og vedlegg teller ikke med når lengden beregnes.
Muntlig eksamen Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres muntlig eksamen. Der to kandidater har skrevet felles masteroppgave gjennomføres felles muntlig eksamen. På muntlig eksamen får kandidatene en grundig muntlig tilbakemelding på masteroppgaven, og ellers består muntlig eksamen av en faglig samtale rundt oppgaven. Det forventes at de to studentene bidrar på lik linje under gjennomføring av muntlig eksamen. Lengden på muntlig eksamen varierer, men varer vanligvis 30-40 minutter. Den muntlige eksamen gir anledning for justering av karakteren på masteroppgaven opp eller ned én karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Normalt vil muntlig eksamen foregå ved fysisk tilstedeværelse ved OsloMet sine undervisningslokaler. Ved behov kan ekstern sensor delta digitalt.
Ved eventuell klage på karakter blir en ny kommisjon nedsatt for å vurdere oppgaven. Dersom karakteren blir endret, vil ny muntlig eksamen bli avholdt.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av muntlige og skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet, samtidig som egne lydopptak danner grunnlag for vurdering av studentens egne muntlige ferdigheter.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Gruppeoppgave relatert til flerspråklighet og engelskdidaktikk i Norge (del A: skriftlig individuelt refleksjonsnotat på om lag 500 ord; del B: samskriving av formelt forslag om måter å inkludere flerspråklighet i engelskundervisningen på skolen, om lag 1000 ord)
- Individuell oppgave relatert til engelsk struktur fra lyd til tekstnivå (300-500 ord)
- Individuell oppgave relatert til utvikling av elevenes muntlige ferdigheter ved bruk av praktisk-estetiske former (del A: skriftlig essay relatert til muntlige ferdigheter, om lag 900 ord; del B: refleksjonsnotat etter framlegg/ erfaringsdeling i eget kollegium, om lag 300 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.