EPN-V2

OAS4400 Forskningsmetode og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

On completion of the course, the student will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge about analyzing text and talk and their main research traditions.
  • has in-depth knowledge of theories and conceptualisations about the relationship between discourses and power.

Skills

The student

  • has gained methodological competence to skillfully outline a discourse analysis based on own empirical material, as a core content of a paper aimed at publication in a research journal.

General competence

The student

  • can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and methods based on developed methodological competence.

Anbefalte forkunnskaper

Emnene MAART4100 Introduksjon til metoder og etikk i kunstterapi, MAART4200 Kartlegging og intervensjonsmetoder i kunstterapi og MAART4300 Kunstterapi i forebygging, behandling og rehabilitering.

Forkunnskapskrav

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
  • grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
  • ordlæring
  • lesestrategier
  • flerkulturalitet
  • grammatiske kategorier

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge for læring gjennom lesing
  • øke elevenes metaspråklige bevissthet
  • forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
  • kan vise toleranse og inkluderende holdninger

Læringsutbytte

  • Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
  • Arbeid i grupper.
  • Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
  • Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
  • Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
  • Bruk av høgskolens elektroniske plattform.

Praksis

Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Skrive og dele logg.
  • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
  • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hjemmeeksamen, individuell, syv dager.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger•minimum 90% deltakelse i 60 timer praksis
  • individuell egenevaluering av praksisen på et gitt evalueringsskjema
  • individuelle kunstneriske responsbilder basert på praksiserfaringene, med tradisjonelle eller digitale verktøy

Arbeidskrav kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk. Dersom undervisningen går på engelsk, må presentasjonen holdes på engelsk

Hjelpemidler ved eksamen

Mappeeksamen

Skriftlig mappeeksamen på til sammen 2000-2500 ord med visuelt,auditivt eller audiovisuelt materiale.  

Mappeeksamen består av:

- En skriftlig redegjørelse for en gjennomført eller planlagt kunst- og kulturformidlingssituasjon med vedlagt visuelt, auditivt eller/og audiovisuelt materiale (på maks 10 minutter).

- En skriftlig refleksjon over gjennomført eller planlangt kunst- eller kulturformidlingssituasjon med relevant litteratur, forskning, og gjeldende lovverk.

Eksamen kan påklages.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Vurderingsuttrykk

To interne sensorer.

Sensorordning

Pass/Fail.

Emneansvarlig

Alle eksamener bedømmes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.