EPN-V2

NYFIK1000 Introduksjon til kvanteverdenen for nyfikne Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to the Quantum World for the Curious
Studieprogram
Introduksjon til kvanteverdenen for nyfikne
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mange vil hevde at vi no ser ein ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. Ein revolusjon som kan komme til å endre verda på fleire måtar. I samband med det, kan ein stille seg fleire spørsmål, for eksempel:

  • Korleis vil denne revolusjonen påverke oss?
  • Kva er den første kvanterevolusjonen?
  • Og kva er eigentleg kvantefysikken, som ligg til grunn for kvanteteknologien?

I dette kurset vil vi prøve å gi svar på desse spørsmåla. Og vi ønsker å gi dei på ein måte som ikkje legg til grunn at ein kan avansert matematikk - eller har djup kunnskap om fysikk - frå før. Det held at du er interessert og nyfiken.

Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgande tema - og undertema:

  • Korleis kvantefysikken blei til
    • Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
    • Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
    • Materie som bølger
  • Bølgefunksjonen
    • Bølgemekanikk, tunnelering
    • Tolking av bølgefunksjonen
    • Kollaps av bølgefunksjonen
    • Stasjonære tlistandar - kvantisering
  • Spinn og polarisering
    • Stern-Gerlach-eksperimentet
    • Eit eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
    • Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
  • Den første kvanterevolusjonen
    • Tunneleringsmikroskop
    • Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-system
    • Spektroskopi
    • Laseren
  • Den andre kvanterevolusjonen
    • Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
    • Eksempel på kvantefordelar innan informasjonsbehandling
    • Kvantedatamaskinar og kvantealgoritmar
    • Digital og analog kvanterekning

Anbefalte forkunnskaper

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 (kun masterprogram i grunnskolelærerutdanning): Utforming av et undervisningsopplegg med tematisk tilknytning til pensum. Innleveringen består av en beskrivelse av undervisningsopplegget (1-2 sider) og en drøfting av undervisningsopplegget i lys av relevant pensum (ca. 700 ord). Formålet med arbeidskravet er å reflektere over samspillet mellom teori og praksis i utforming av læringsopplegg. Oppgaven utføres i par.

Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk. .

Arbeidskrav 3 (kun masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap): Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgande læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjere greie for hovudtrekka i den historiske utviklinga av kvantefysikken.
  • har ei viss forståing for at materie må oppfattast som både bølger og partiklar.
  • kjenner til fenomen som er spesifikke for kvanteverda - som ikkje har nokon parallellar i den verda vi ser til dagleg.
  • veit korleis visse enkle algoritmar for kvanteinformasjonsbehandling fungerar.

Ferdigheiter

Studenten

  • kan vise til eksempel på korleis kvantefenomen som tunnellering, kvantisering og samanfiltring kan utnyttast teknologisk.
  • kjenner til hovudforskjellane mellom korleis ei vanleg, klassisk datamaskin og ei kvantedatamskin fungerar.
  • er i stand til å sette opp og køyre enkle kvante-program - anten på simulatorar eller på faktiske kvantedatamskinar.

Generell kompetanse

Studenten

  • beherskar - til ei viss grad - begrepsapparatet knytt til kvantefysikk og -teknologi.
  • kan bidra konstruktivt i faglege samtalar som har med kvanteteknologi å gjere.
  • evnar å diskutere og problematisere aspekt ved tolkinga av kvantefysikken.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisinga vil bli lagt opp som klasseromsundervising - på dagtid. Det vil vere snakk om økter på tre timar, éin gong i veka gjennom omtrent to månader.

Deltakarane vil bli kjend med stoffet gjennom ulike tilnærmingar:

  • Presentasjon av stoff
  • Praktiske demonstrasjonar av enkle kvante- og bølgefenomen
  • Tilrettelagte simuleringar
  • Køyring av eigne, små program på faktiske kvantedatamaskinar
  • Gjesteførelesingar
  • Diskusjonar og samtalar

Vi vil legge til rette for høg grad av student-deltaking ved undervisinga. Det vil bli rikeleg med rom for å stille spørsmål, komme med undring og diskutere ulike, til dels ikkje-intuitive, aspekt ved kvantefysikk og -teknologi.

Det vil i liten grad bli lagt opp til eige arbeid mellom undervisingsøktene - ut over det å lese relevant litteratur.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk oppmøte

Det kreves at studenten møter opp på minst halvparten (50%) av undervisingsøktene for å kunne framstille seg for eksamen.

Vurdering og eksamen

Individuell munnleg eksamen på 30 minutt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Fagplanen som tilhører masterprogram i grunnskolelærerutdanning er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Opptakskrav

Alle hjelpemidler tillatt.

Emneansvarlig

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om arbeid i flerspråklige og flerkulturelle klasserom

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen