Programplaner og emneplaner - Student
NOR6611 Lesing og læring i en tospråklig kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Reading and learning in a bilingual context
- Studieprogram
-
Norsk som andrespråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course will address sustainability from a regional, urban and rural site-specific context. The focus will be on interdisciplinarity and co-creation in cities and regions. Co-creation integrates the interests of citizens and other stakeholders with innovative experiences in urban and regional settings such as city centres, neighbourhoods, learning arenas, and local business clusters. The course will introduce candidates to the perspectives for critically analysing the roles these societal practices and processes have in achieving new ways of creating sustainable societies. Universal design principles can strengthen participation by citizens, and all digital tools facing the general public should have good usability and accessibility. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.
The course will address the following, non-exclusive themes:
-
- Smart cities
- Participation
- The interplay between place attachment and co-creation
Forkunnskapskrav
Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.
Læringsutbytte
The course consists of two parts. Students are expected to participate actively in both parts.
The first part consists of a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions the students will be introduced to relevant theories and methods.
The last part is a one-day workshop at OsloMet a few weeks later. This is also mandatory. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.
Between the two parts, the students will write an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material. These papers will in part two be discussed with fellow students and teachers.
Innhold
Emnene MAART4100 Introduksjon til metoder og etikk i kunstterapi, MAART4200 Kartlegging og intervensjonsmetoder i kunstterapi og MAART4300 Kunstterapi i forebygging, behandling og rehabilitering.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan bruke prinsipper for case-studier for å beskrive og formidle praksiserfaringer
- forstår emosjonelle og relasjonelle teorier, fenomener og problemer innenfor rammen av kunstterapi
- kjenner til ulike forsknings- og kunstbaserte verktøy for systematiske samling og refleksjon av emosjonelle og relasjonelle data i kunstterapi
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk analysere og vurdere kvaliteten på en terapeutisk allianse og tilpasse egen tilnærming i henhold til disse vurderingene
- kjenner forskningsbaserte prinsipper for å gjenkjenne brudd og deres reparasjon i arbeidsalliansen og kan anvende dem i egen praksis
- kan kritisk reflektere over emosjonelle og relasjonelle praksiserfaringer og finne konstruktive løsninger for utfordrende situasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle sine emosjonelle, relasjonelle og reflekterende ferdigheter i praksis ved å motta og anvende evalueringer og tilbakemeldinger fra kyndig veileder
- kan presentere og formidle praksiserfaringer og prosesser i kunstterapi på en selvreflekterende, systematisk og rasjonell måte
- kan fleksibelt, kreativt og konstruktivt delta i faglige refleksjoner og endre handlingsmønstre for å forbedre kvaliteten i sitt arbeid, inkludert egen praksis
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet kombinerer samlinger og relevant praksis. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet benytter varierte formidlingsbaserte, studentaktive læringsmetoder og direkte involvering av målgrupper gjennom samarbeid
Mellom samlingene vil det være lagt opp til relevant utforskning og praksis på en ny læringsarena.
Praksis
Emnet inkluderer 9-10 timer praksisopplæring i form av kunst- og kulturformidling. Studenten skal være delaktig i aktiv formidling, deltakende observasjon eller ulike former for samarbeid. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. Praksissted kan ikke være studentens eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe.
Eksempler på praksisplasser kan være: bibliotek, kunstinstitusjoner, gallerier, museer, vitensentre, skaperverksteder. aktivitetssenter, prosjektbaserte kulturtilbud med flere.
Vurdering og eksamen
Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Participation is therefore mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching and required to attend at least 80 percent of teaching days. In special cases of documented illness, the course leader may accept exceptions to this requirement. In these cases, lack of participation can be substituted with alternative arrangements such as writing a reflection note. Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit a final essay.
The course requirements are:
- A plenary presentation on a subject decided in collaboration with the course lecturer.
- A prepared opposition to at least one other presentation.
- 80 % attendance is required.
Hjelpemidler ved eksamen
Confirmed participation in the course and accepted final essay.
- Individual essay (4000-5000 words). The essay will discuss the most important theoretical aspects from the syllabus, with relevance for the candidate’s PhD project. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
Vurderingsuttrykk
This PhD-course is open for students at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD students and academic staff at OsloMet and other universities and colleges.
Sensorordning
Per Arne Tufte