EPN-V2

NATC6110 Naturfag 1, trinn 1-7, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1 for Primary School, Subject 1
Studieprogram
Naturfag 1, trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder fem hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, kroppens organsystemer, grunnleggende kjemi, økologi og fysikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning inne og ute med elever i barneskolen
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om kroppen som system og hvordan en kan undervise temaene for de yngste elevene
  • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
  • har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor dette er et viktig fokus
  • har kunnskap om økologi og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne, samt hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, elektrisitet og magnetisme og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for å undervise om disse temaene
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring og overføring og kan knytte dette til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, uteundervisning, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer hvor det er relevant
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Innhold

14 dagers individuell hjemmeeksamen med utgangspunkt i emnets arbeidskrav, pensum og læringsutbytter. Omfang:3000 ord +/-10% + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Arbeids- og undervisningsformer

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer både inne og ute. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, bruk av varierte læringsarenaer, uteundervisning og praktiske forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som utforskende arbeid, dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Designe og lage en naturfaglig modell. Fremlegg i gruppe med 3-4 studenter (5-10 minutter per presentasjon)
  • Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
  • Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.

Aktiviteter med krav om obligatorisk deltagelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor.

  • Presentasjon av modell
  • Sikkerhetskurs kjemi

Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om uteskole i naturen på egen hånd er det knyttet krav om 80 prosent deltakelse i uteundervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Vurdering og eksamen

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse, miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven i tilknytning til yrker i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i håndverk, design og produktutvikling
  • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i håndverk, design og produktutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring

Vurderingsuttrykk

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell yrkesfaglig oppgave knyttet til entreprenøriell læring. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang:2000 ord +/-10% + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes til undervisningen i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling. Dette skal dokumenteres i en digital prosessdokumentasjon.

Arbeidskrav 2

Individuelt refleksjonsnotat fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1800 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori, og reflektere over egen læring.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.