EPN-V2

NATC6110 Naturfag 1, trinn 1-7, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1 for Primary School, Subject 1
Studieprogram
Naturfag 1, trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder fem hovedtemaer: Naturfagdidaktikk, kroppens organsystemer, grunnleggende kjemi, økologi og fysikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning inne og ute med elever i barneskolen
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om kroppen som system og hvordan en kan undervise temaene for de yngste elevene
  • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
  • har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor dette er et viktig fokus
  • har kunnskap om økologi og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne, samt hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, elektrisitet og magnetisme og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for å undervise om disse temaene
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring og overføring og kan knytte dette til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, uteundervisning, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer hvor det er relevant
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Innhold

Emnet er delt inn i fem hovedtemaer:

  • Naturfag og naturfagdidaktikk
  • Økologi
  • Grunnleggende kjemi
  • Fysikk
  • Kroppen som system

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har fokus på veiledning og coaching i grupper og gruppen som læringsarena. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledning- og coachingprosesser i grupper, og relevante metoder og modeller. Emnet belyser også samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching. Studentene skal praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach, og reflektere over egen utvikling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Designe og lage en naturfaglig modell. Fremlegg i gruppe med 3-4 studenter (5-10 minutter per presentasjon)
  • Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
  • Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.

Aktiviteter med krav om obligatorisk deltagelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor.

  • Presentasjon av modell
  • Sikkerhetskurs kjemi

Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om uteskole i naturen på egen hånd er det knyttet krav om 80 prosent deltakelse i uteundervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Vurdering og eksamen

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesninger og studentaktive læringsformer
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
  • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Refleksjonene skal deles i basisgruppa. Deretter leveres et skriftlig refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10 %.
  2. Skriv refleksjonsnotat fra to veilednings- eller coachingsituasjoner i gruppe. Omfang: 300 ord +/- 10 % per refleksjonsnotat.
  3. Gruppefremlegg i basisgruppen. Gruppen består av 2-4 studenter. Gruppen skal reflektere over ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og oppdagelser. Omfang: 15-30 minutter per gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

Vurderingsuttrykk

Skriftlig eksamen i gruppe bestående av 2-4 studenter. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over gjennomført gruppeveiledning eller coaching, og være knyttet opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 4200-5000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamen.

Sensorordning

Alle tilgjengelige.